10 tips om man ska springa i värme!

Att försöka springa när det inte är så varmt är svårt.
Nu när det är högsommarvärme, menar jag. Jag begav mig ut igår kväll, i tron om att temperaturen hade sjunkit. My mistake… Ska det vara sådär skönt svalt, får man man nog ge sig ut när klockan passerat midnatt!
När jag ändå var ombytt och hade tassat iväg, tänkte jag att löprundan får liksom bli som den blir. Inga krav när det är dryga +25 grader! Det kändes oväntat bra första km, men någonstans vid 3 km kändes det som min hjärna började koka…

Försökte ignorera känslan och tassade på – sakta!
Inne bland träden kändes det ändå aningens bättre, även om det inte fläktade någonting. Där passade jag även på att ta lite fotostopp, vilket en viss fröken tyckte var heeelt onödigt. Hon la sig i protest mitt på stigen. ”Matte, du är för långsam!”… (Eller så kan det ha varit så att hon var smart och passade på att vila i värmen).

Jag lyckades skrapa ihop nästan 7,5 km vilket jag ändå är nöjd med, med tanke på omständigheterna. (Högsommarvärme och inga planer på långpass). Ska man springa längre, när det är så här hett hittar ni mina bästa tips nedan!:-)

Att tänka på när man springer i värme!

  1. Drick vatten!
    Se till att få i dig mycket vätska! Framför allt dagarna innan passet, men även samma dag och under passet.
  2. Men akta så du inte dricker för mycket vatten.
    Risken, om du dricker för mycket, är att salt-/vätskehalten i kroppen hamnar i obalans och det i värsta fall leder till ”vattenförgiftning”.
  3. Svettas du mycket – få i dig salt!
    Drick resorb, ha med salttabletter, käka en liten påse chips eller ta saltshots (salt + vatten). Jag får väldigt lätt huvudvärk om jag fuskar med saltintaget på varma, långa pass.
  4. Lyssna på kroppen!
    Känns den ”överhettad” gå i den där branta uppförsbacken eller någon halv km, istället för att ta ut dig helt och riskera yrsel, illamående eller huvudvärk.
  5. Bada / Kyl ner kroppen!
    Om det är möjligt kör ”Sprada” längs vägen! (Särskilt om du kör långpass).
  6. Pressa inte kroppen – om du inte vet att du klarar av det.
    Försök planera in snabbdistans och intervaller på andra, svalare dagar.
  7. Undvik de varmaste timmarna!
    Försök springa tidigt på morgonen eller sent på kvällen, när temperaturen har sjunkit.
  8. Ha ljusa kläder och/eller glasögon och/eller keps!
    Det hjälper kroppen att inte blir för varm. Kepsen kan man doppa i ett vattendrag och kyla ner huvudet med (om man inte vill köra ”sprada” / doppa hela kroppen).
  9. Vätskerygga!
    Springer du långt, är det lättast att ha med sig vätska/salt och övriga förnödenheter i en smidig ryggsäck! Jag har nog tipsat om den förut, men älskar min Ultimate Direction Vest. Den är utformad av en kvinna, för kvinnor. Sitter som en smäck på mig, som är lite kortare rygg och former.
  10. Ha med dig telefon/mobil! 
    Om du börjar må dåligt. Blir yr, illemående eller börjar frysa / slutar svettas. Se till att du i alla fall har möjligheten att ringa någon så du kan bli hämtad!

 

2000 inlägg – Då vs. nu!

Upptäckte häromdagen att det här blir mitt 2000:e inlägg.
Det känns både overkligt och roligt! Den där tjejen som började träna lite halvhjärtat för 5,5 år sedan – Som fick träningsvärk av sina första 10 armhävningar (som gjordes på knä, för jag inte orkade en enda på tå) i en armhävningsutmaning som jag hade hittat på nätet.

Till den person jag är idag; Som precis har sprungit sitt första ultralopp och som älskar att när som helst springa ett par timmar i skogen, köra tunga marklyft och hitta det mentala lugnet i yin yogan.
Vilken resa! För att inte tala om alla människor jag har lärt känna genom bloggen. Många av er har jag till och med träffat och nu i Augusti blir det äventyret Bagheera fjällmaraton Sälen, med flera av er. Så himla häftigt!

”Jag bara skriver lite”…. Som jag har sagt så många gånger, när människor i min närhet har frågat om eller varför jag bloggar. Det är verkligen så himla mycket mer än att ”bara” skriva!:-)

På tal om tunga marklyft.

Det var precis där fokuset låg idag. När jag väl vaknade till liv (vilket är pinsamt sent… Troligtvis jag och tonåringarna) var det alldeles för varmt (i mitt tycke) för att springa. Därför tog jag med mig kidsen och drog till gymmet. Aircondition och nästintill folktomt – Jag klagar inte!
6 set med marklyft, 6 set bänkpress och sedan prehab för höfter/säte och vader. Jag kan tänka mig att börja jobba deltid och träna förmiddag….😉

Trappan upp och väggmålningen på ”mitt” gym.

3 träningspass den här veckan – Inkl. Sprada!

Det är semester på riktigt, när man blir veckovill och förvirrad.
Dagarna flyter ihop och jag vet inte om jag tränade idag, igår eller dagen innan det? Och jag känner mig hela tiden osäker på om jag hinner (?!) träna ikväll, imorgon eller i övermorgon. Det tycks liksom alltid dyka upp andra saker. Saker som jag, ärligt talat, kanske prioriterar (för tid finns ju faktiskt i överflöd, om vi ska vara ärliga).😛

Trots den märkliga känslan av att jag ”aldrig” hinner träna har veckan hittills sett ut så här.

  • 1 timmes Hathayoga
    Även om det ska vara grunden till all yoga, kände jag inte alls igen mig, där i yogasalen…(?) Om ni missade mitt inlägg från tidigare i veckan, kan ni läsa mer om vad jag fick för uppfattning där —> Hatha Yoga!
  • Ett kortare styrkapass
    Som innehöll basövningar och fokus på stora muskelgrupper: Knäböj, utfall, hög bred rodd samt bänkpress. Har känt en ömmande värk i musklerna, som har lyckats påminna mig om att jag faktiskt har tränat!
  • Morgonjogg på ca 5,5 km
    Jag sprang innan frukost och vete tusan om inte kroppen kändes lite piggare den här gången, jämfört med tidigare försök till morgonträning! Yay! Förvisso trögstartad, men det är den ju oavsett vilket tid på dygnet jag springer.
    Den morgonjoggen bjöd även på årets (!) första dopp – Sprada (= Springa och bada; Ett ord myntat av kloka Ingmarie). Utan familj och utan badkläder. Från stigen (av med skor och strumpor) och sedan rätt ner i sjön! Verkligen uppfriskande, för det var redan dryga 20 grader varmt så tidigt på morgonen.

Utmaning – testa Sprada!

Kvinnan i fråga (Ingmarie alltså) är klok, fast ändå inte riktigt klok.😉
Hon kör ”sprada” lite året runt. Typ så länge det inte är heltäckande is på sjön. Så långt har jag inte kommit (och kommer nog aldrig), men det är faktiskt skönt att bada i samband med löprundan. Särskilt när det är varmt och kroppen känns aningens överhettad!

Har ni testat? Om inte, gör´t och säg vad ni tyckte!

img_0892

Hatha Yoga!

Till hösten kommer mitt gym starta gruppklasser med Hatha Yoga och igår hade de en smygstart/prova på klass. Jag kunde bara inte låta bli. Klart man blev nyfiken på vad det var för något!

Söker man på Hatha yoga på t.ex. Yogobe, får man följande beskrivning:

”Syftet med hathayoga är att finna inre lugn genom att balansera energierna. Hathayogans mjuka, fysiska positioner (asanas) hålls mer statiskt och utförs i ett lugnare tempo än i andra fysiska och dynamiska yogaformer. Positionerna kombineras med andningsövningar (pranayama) och olika meditationstekniker för att uppnå balans mellan kropp och sinne.”

Ska jag vara helt ärligt vet jag inte riktigt vad jag tyckte.
Det kändes som en väldigt enkel, långsam, sval yogaform. Med mycket fokus på andning, stillhet och meditation. Nu menar jag inte att alla yoga behöver innebära intensiva, eldiga flöden, men på något sätt kändes det här… Jag vet inte? Bara ”långsamt”.
Yin yogan är ju också en sval, extremt långsam yoga och den älskar jag ju, så det kan ju inte bero på just det heller? Jag har helt enkelt svårt att sätta fingret på vad det var som gjorde att det inte riktigt ”klickade” med den här yoga-formen.

Outside the box & Leva som man lär?

Vi fick bl.a. göra rörelseövningar för axlar och handleder och en lätt, stående rotationsövning för överkroppen. Sedan var sista delen av passet väldigt fokuserat på andning, där vi fick ligga helt stilla och visualisera kroppsdelar, en i taget. Och visst det var ju avslappnande, men någonstans där kände jag väl att ligga helt still och andas kan jag göra hemma i sängen. Typ…(?) Det närmsta vi kom ”vanlig” yoga, var nog när vi körde en halv kobra.

Men om man är helt ny inom yogan och/eller gillar väldigt lugn och icke prestationsinriktad yoga, med fokus på avslappning så är detta definitivt något att testa.
Detta var ju något helt nytt – Outside the box. Kanske att jag får ge det några gånger (som jag trots allt brukar säga till alla andra, när det gäller ”vanlig” yoga). Man bör väl leva som man lär…😉

Sevärdheter Alingsås – Nolbygårds Ekobageri & Café!

Inte långt hemifrån, ligger Nolbygårds Ekobageri & Cafe.
Pinsamt nog har jag inte varit där särskilt många gånger, trots att det ligger så nära. Deras fokus är att baka/laga mat med ekologiska råvaror/närproducerat och de odlar många av de råvarorna på den egna gården (Se mina foton nedan).
Man får sitta och njuta av godsakerna i ett hus som är inredd med enkel, klassisk sekelskiftskänsla. (Eller ute i den vackra trädgården, när vädret tillåter).

När familjen var där och fikade häromdagen, tog jag en hallongrotta (såå god!) och drack deras egenmalda kokkaffe.
Utöver bakverk och kakor erbjuder de även lunch/mat; Bl.a. ljuvliga (och många) varianter av soppor. T.ex. sötpotatissoppa med kokos och lime, eller Tomatsoppa med svarta bönor och championer.

Detta är inte ett sponsrat samarbete, utan jag nämner det för jag anser att lokala affärsverksamheter, som verkligen fokuserar på hållbarhet och har ett eko-tänk ska få uppmärksamhet!:-)
Det är definitivt värt ett besök, om ni är i eller i närheten av Alingsås!