Löpning med benhinnekänningar och föreläsning!

Det var sol och +9 grader ute idag! 
Ändå vågade jag inte ge mig ut och springa. Jag hade en tid att passa och visste inte hur snabbt jag kunde ta mig tillbaka till utgångspunkten om ev. benhinnor bråkade med mig. Så (tyvärr) fick det bli ett pass på löpbandet. 6 km inkl. uppvärmningen blev slutresultatet. 

Jag kände av benhinnan (eller vad det nu är??) lite, lite grann. Sen försvann känslan och löpningen i sig funkade relativt bra. Lite olika tempo; allt mellan 5.20 och 6.40-tempo. Men konditionen är inte helt död efter uppehållet i alla fall…


Hittade den här bilden på överpronation på vänster fot (den jag har problem med) och en bild på det felaktiga rörelsemönstret som det medför. Jag tror att jag börjar ana ett samband till varför mitt bäcken varit snett… (?)


Men känner av det lite nu i efterhand. När jag springer känns det mestadels på insidan av vänster vad, nere vid fotknölen. Efteråt är jag däremot extremt öm på baksidan. Inte riktigt ända nere från hälsenan men nästan och sedan knappt halvvägs upp på vadens baksida.

Efter det var det en föreläsning om kondtionsträning och mental träning. Den höll av Johan Flodin som själv har tävlat i rodd och som nu tränar Frida Svensson inför OS. Intressant. Återkommer med lite tankar det! 🙂

10 tankar om “Löpning med benhinnekänningar och föreläsning!

  1. Oj intressant läsning! Är likadan & får verklige ont i benhinnorna. Dags att gå till löplabbet & köpa bra skor kanske?! 🙂

  2. Du har ju nästan lika mysko åkommor som mig! 😉 Inget ”vet” liksom. Håller tummarna för att det inte blir mer än lite ömhet.

  3. Bra kämpat!
    Det är inte alls kul då man tränar sig sne pga något fel – överpronation eller att man drar snett i vikter osv. Jag har också fått kämpa mig tillbaka från sånt.
    Känner att jag borde kolla upp ryggen hos en naprapat snart dock. Känner mig mycket starkare på ena sidan då jag kör core. Känns inte alls bra..

  4. Tråkigt när benhinnorna krånglar!
    Ett tips på en skön stretch övning som kan hjälpa mot onda benhinnor är om du sätter dig på huk och lutar dig bakåt så du får i hälarna i golvet samtidigt som du håller i något framifrån så du inte ramlar bakåt.
    Det sträcker skönt på framsidan av smalbenet!

  5. Benhinnekrångel låter inte så himla kul. Smart att du är uppmärksam på det, så att problemet tas i tu med. Den föreläsningen lät intressant!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s