Snabbdistans (fick jag för mig…)

 En vecka sedan jag sprang senast. 
Och så kommer min brillianta, kreativa (…) hjärna på att: 
Jo, men det här känns bra. Vi provar att köra ett snabbdistans-pass !”  Hm…
Första två km kändes kanonbra. Tempot låg runt 5.20-5.30 utan att det kändes jättejobbigt. Men sedan gjorde sig en betydligt tyngre känsla tillkänna. Inte så konstigt egentligen, med den idiotöppningen…! 😛



Men det gick ändå hyfsat. Lyckades springa 5 km i lite dryga 5.50-tempo och det är jag jättenöjd med. Sista 300 meterna spurtade jag till parkeringen. 5.0-tempo (!) så lite krafter fanns det kvar. Men det var nära, nära att jag spydde… Mjölksyran sprutade förmodligen ur öronen! Hatar illamående-känslan! Men fullkomligt älskar känslan som infinner sig efter att kväljningarna har lagt sig…

Nedjoggen i 7.0-tempo kändes (idag) som rullator-tempo. Haha! Härlig känsla efter alla terrängpass som just nu, utan undantag, går i 7-7.30-tempo hur snabbt jag än försöker springa… 😉

24 tankar om “Snabbdistans (fick jag för mig…)

  1. Älskar att ta ut mig … Kräkkänslan är övergående så den kan man leva med 🙂
    Värre tycker jag är när spottet/salivet blir sådär grymt segt för att du inte har haft tillräckligt med vätska.

    Snabbdistans är ju värsta hemska träningspasset.
    Men snyggt jobbat! Krafter fanns ju tydligen kvar:)

  2. Gudars nej. Snabbdistans och tempo (mjölksyra-löpning) är mycket värre än t.ex. korta intervaller tycker jag. Där ger man järnet och vet att man får vila efter t.ex. 2-3 minuter. I snabbdistans är det järnet under längre tid. Tokjobbigt, både fysiskt men framför allt psykiskt!

  3. Jo, så är det väl. Och kanske därför jag har börjat gilla terränglöpning. Det är liksom inte lika höga krav. Varken på mig själv eller från ”andra”.
    Det är liksom svårt att jämföra tider, då alla banor ser olika ut! 🙂

  4. Ojojoj, vilken insats!! Kräk-känslan är hemsk att tampas med när man springer, men när det väl lägger sig kan man känna sig sjukt nöjd:) Bra jobbat!

  5. Vad bra jobbat! Jag brukar också stå och må illa vid dikeskanten. Tror inte jag skulle få samma känsla efteråt om jag inte gav allt och mådde lite illa 😉

  6. Bra jobbat!

    sv: om du känner dig osäker om löparhelgen tycker jag du ska maila Ingmarie och se vad hon tycker – hon är ju löparcoach. Jag hoppas på att du kommer med 🙂

  7. Men du springer ju så satans långt jämt så då kan man ju inte hålla 5.30-tempo. Jag mår BAJS efter min gång idag. Kändes som jag tog i waaaaay too much och kroppen ballade ur. Så typiskt mig att t o m jag blir trött på mig själv 🙂

    Kram på dig tjejen!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s