Det här livspusslet och ständigt dåliga samvetet…

Livspusslet. Träning och barn och hur man ska förlägga sin tid.
Varför är det så svårt? Eller är det så svårt egentligen? Mammaspring har skrivit om det vid tidigare tillfälle och nu senast har även MissAgda och Madde varit inne på samma ämne. (Säkert fler av er också).

Jag känner ibland att samvetet gnager i mig. En liten röst som säger:
”Varför är du på gymmet / springer i skogen, när du kan vara med din familj och dina barn?!”
Ibland känns det även som att människor runtomkring mig (som inte tränar) tänker just så, vilket gör den där rösten ännu jobbigare…!

pussel
Först tänker jag tveksamt: ”Ja, varför är/gör jag det egentligen…?”
Sedan brukar jag ganska snabbt komma på att jag gör det för att jag behöver det! Jag är inte bara en mamma och sambo. Jag är en människa, en person som älskar att träna! (För det mesta…) 😉
Det hjälper mig att släppa all stress, alla tankar från dagen eller från jobbet. Jag får ny energi som gör att jag orkar vara glad, sedan när jag tillbringar tid med min familj!Trots det (?!) kan jag ibland känna att: ”Jag kanske inte borde träna idag…? Jag förlorar ju ändå en timme med barnen…”

Varför är det så svårt att få bort det där samvetet?
Jag vet att man kan köra mer hemmaträning, men dels har jag svårt att få tummen ur och få det gjort och sedan vet jag att jag kör betydligt bättre om jag är ute eller på gymmet!

Har ni några tips på hur ni brukar göra/ (inte) tänka?

14 thoughts on “Det här livspusslet och ständigt dåliga samvetet…

  1. Jag känner mig som en bättre mamma av att träna och må bra, då orkar jag busa, leka och mysa massa med barnet. 🙂 Jag hör också den rösten, men jag inser att man måste ha sin egentid också och må bra. 🙂

  2. Jag blir en mycket bättre mamma om jag får komma iväg och träna eftersom jag mår så mycket bättre då!:) Däremot kan jag få lite dåligt samvete om jag är borta för länge. Som när jag tränar inför ”Tjejvasan” nu, ett träningspass kan då bli uppemot 3-4 timmar med restid till snö, eller när jag tränar inför ”Göteborgsvarvet” då passen också blir långa. Fast å andra sidan behöver man ju inte köra sådana pass flera gånger i veckan och samtidigt mår jag ju så bra även efter dessa pass att hela familjen har nytta av det efteråt!:)
    Ha inte dåligt samvete för att du tränar utan se det som att du är en förebild för en sundare livsstil för dina barn!:)
    Kram

  3. Ja, det där livspusslet… man kommer aldrig känna att man räcker till tror jag och får intala sig själv att man gör sitt bästa hela tiden. och är man inte lycklig och mår bra så kan man inte vara en bra mamma så är det helt enkelt, och träning är något som får mig att må bra och som då alltså gör mig till en bättre mamma. Så brukar jag tänka i alla fall :).

  4. Ping: Hur hinner jag med livet? : Stepup 2 Fitness

  5. Det kanske är just träningen som gör dig tiöl en ännu bättre mamma!! Du är värd att kunna ha en stund för bara dig!! Det behöver alla 🙂

  6. Jag lägger ner väldigt mycket tid på träning. Är borta nästan varje kväll och dottern tycker att det är tråkigt men jag ser till att vi gör saker tillsammans på andra tider. Och jag känner att jag gör detta för mina barn. Jag vill orka leka med dem, springa med dem och vara ett gott exempel. Du ska inte ha dåligt samvete alls för att du tränar. Du gör något som är bra. Och känner du ändå att det är jobbigt så ha något pass där barnen är med varje vecka. Det försöker jag göra.

  7. De där samvetet. Känner igen det där, men vi ska egentligen inte känna så. Jag kör ju nästan bara hemmaträning förutom simningen men då brukar familjen följa med. Min hemmaträning funkar så bra för att jag planerade vilka övningar och vad jag ska göra. Kanske om du planera vad som ska tränas så blir det bättre. Min son är med och gör vissa övningar. Sedan kanske du inte behöver planera att på torsdag kör jag detta, men när du har tid så har du några program som du skrivit upp som du kan välja emellan så tar du bara ett när träning känns lämpligt 🙂 många kramar till dig!

  8. Det är lätt för en annan att säga hemmaträning då jag tycker om det, men gillar man det inte ska man inte heller göra det.

    Jag håller med de andra, mår du bra så blir du en ännu bättre förälder!

  9. Det dina barn behöver, är en mamma som föregår med gott exempel. En mamma som är stark och pigg och kan luta sig tillbaka i att det finns en plats där hon får utlopp. En fristad utan snor och grusiga overaller, en plats för tankar att flyga, i skogen, eller för tyngder att lyftas över axlar, på gymet

    Genom att träna ger vi barn bra förebilder i oss själva. Rörelseglädje som stannar kvar. Det tror jag på! Dessutom, häng på mammautmaningen, snabba pass, träning där du får till den, mät förbättring och bli starkare på en månad! Ja? JA!

  10. Det dåliga samvetet finns nog oavsett vad man gör. Träning, kurser, för mycket jobb, för lite jobb. Det handlar faktiskt om att leva i nuet och öva på mentalisering tror jag. Acceptera. Viktigare med kvalitet än kvantitet. Förstå att tiden går rasande fort och prioritera. När man har prioriterat (oavsett) så släpper man samvetet. Tänka ”jaha, den rösten igen” och gå vidare. Bara släppa.
    Njut helt enkelt. När du mår bra så mår familjen bra. 😉

  11. Så länge DU mår bra och är en glad mamma kan det aldrig vara fel att träna. Tror även det är viktigt för barnen att se att man har intressen, särskilt dessa hälsosamma.

  12. Vet du! Jag är SÄKER på att du är en trevligare, tålmodigare och mer mentalt närvarande mamma på GRUND av att du tränar!

    Så brukar jag försvara mitt tränande. Och jag vet att det är sant! 🙂

    Trevlig helg på dig!

Kommentera

