Samarbete med företag / Reklam i bloggar

Ämnet diskuteras ofta och det tycks och tänks oerhört mycket!
Är det ok att ta emot gratis produkter med motkravet att ”bara” skriva om det? Blir (många) bloggare utnyttjade? Eller ställer (vissa) bloggarna för höga krav?

Personligen kan jag tycka att det är helt ok att få en testprodukt, för att sedan skriva ett inlägg om den. Under förutsättning att det är någonting som känns rätt för min blogg, som jag själv tycker känns intressant och som inte innebär krav såsom:  ”Vi vill att du skriver så här och så här”. Ska jag recensera en produkt vill jag skriva exakt vad jag tycker! Och det kan vara både positivt och negativt.

Sedan kan jag även förstå de som anser att många bloggare ”säljer sig billigt”. Ett par strumpor för 150 kr i utbyte för en reklamplats som inte kostar företaget många kronor. Istället för att lägga på åtminstone/minst en nolla (eller fler) för att betala en skälig ersättning för annonsutrymme!

bloggsamarbete

.
Jag tror att det där handlar mycket om hur  stor blogg företagen tar kontakt med.

Mindre bloggare får inte lika mycket förfrågningar så de kan välja och vraka. Och de kan nog tycka att gratis produkter är en skälig ersättning, medan en större bloggare (som kanske säljer annonsutrymme redan) tycker att en gratisprodukt inte alls känns rimlig.

Man kan ju även fundera över hur vissa tänker när de skickar ut mail om samarbete. Dels fullkomligt lyyyyser det ”massmail” när man läser, (snälla, läs min blogg först och skriv ett mer personligt mail!) och dels får man frågor som t.ex:
”Kan du tänka dig att skriva ett inlägg om oss/våra lån om du får X antal kronor”?
Eh… Kanske. Om jag hade skrivit om ekonomi. Inte när jag skriver om träning och terränglöpning…!

Återigen, läs gärna bloggarna ni ska samarbeta med först.  Får man seriösa/ intressanta förfrågningar är ett samarbete alltid intressant.

Vad tycker ni i frågan om bloggsamarbete/reklam?

Ni kan även läsa intressanta inlägg om ämnet hos både Caroline, Mammaspring, och MissAgda!

18 tankar om “Samarbete med företag / Reklam i bloggar

  1. Pingback: Mitt 2013 ! | Rund är också en form!

  2. Jag håller (som vanligt) med dig.
    Jag driver en relativt liten blogg och fokus ligger på träning och då framför allt löpning. Jag tar gärna emot och testar produkter som jag är intresserad av tycker passar i bloggens profil. Kravet är att jag sedan får skriva en ärligt recension om vad jag faktiskt tycker och tänker om produkten. Oftast är det jag själv som hör av mig till företagen vars produkter jag vill testa – som till exempel testet jag gjorde på sport BH:ar.

  3. Från början ville jag att min blogg skulle vara anonym. Var då chef över en ganska stor organisation och ville inte behöva fundera över hur jag framställde mitt privata jag. Alltså lade jag inte ut någon mailadress eller någon annan ledtråd till vem jag är IRL. Har med tiden insett att det också är ett sätt att slippa förfrågningar. Nu är ju inte min blogg särskilt stor heller så företag kanske inte skulle intressera sig ens om adressen fanns. Men om de gjorde det skulle jag säga blankt nej till allt. Min blogg handlar inte om marknadsföring. Alls. För er bloggare som tänker som jag är tipset alltså att ta bort mailadressen.

  4. Intressant ämne det där. Vad jag har märkt (sedan jag själv började få och bli erbjuden grejer) är att det är så många bloggare som skriver om grejer då fått utan att det framgår att det är något de har fått eller något som de får betalt för att skriva. DET tycker jag är fel och något jag som läsare känner mig lurad av. Sedan som bloggare är det ju alltid kul att få grejer, som någon sorts betalning för det man lägger ner :). Men om man sedan ska skriva om det är helt upp till bloggaren tycker jag.

  5. Javisst är de skönt med tröskelpass, måste göras oftare 😛
    Jag håller helt med dig i de du skriver. Kunde inte skrivit de bättre själv 😀

  6. Intressant ämne. Och svårt. Jag har som princip att bara ta emot saker jag gillar eller tror mig kunna gilla. Saker som gör mig nyfiken och sånt som jag vill testa. Naturligtvis med förbehållen rätt att skriva precis vad jag tycker! Får massor av förfrågningar om kosttillskott, men hur skulle det se ut??? Jag äter ju inte sånt. Testa kläder gör jag dock gärna även om jag inser att de kommer billigt undan för annonsplatsen 🙂

    Roligast är folk som frågar om länkbyte. Där jag ska länka till en sida jag oftast tycker är aptrist och ointressant, mot att de länkar till min… skulle inte tro det!

      • En sån förfrågan fick jag igår, och det roligaste var att jag redan skrivit om det de ville jag skulle skriva om mot en länk, och inte särskilt positivt…

        Så håller helt med. Om de bara läst först åtminstone liksom! Tycker det mest komiska är att de inte förstår vilken björntjänst

      • En sån förfrågan fick jag igår, och det roligaste var att jag redan skrivit om det de ville jag skulle skriva om mot en länk, och inte särskilt positivt…

        Så håller helt med. Om de bara läst först åtminstone liksom! Tycker det mest komiska är att de inte förstår vilken björntjänst de gör sig själva 🙂

    • Ja, men det gör jag också. Men då skriver och länkar jag för att jag själv tycker om något (som du säger) och vill dela med mig till de som läser min blogg. Men då är det självvalt och på mina egna premisser.

  7. Det är verkligen lite pengar det handlar om för företagen… Sen vet man ju att bloggare som har fått något gratis är mer positiva om produkten än vad de varit om de fått betala för den.

    Jag ska starta ett samarbete med ett matkasseföretag inom kort men jag ska inte få något för det, de vill ha min ärliga åsikt och är medvetna om att gratis påverkar!

  8. Jag får faktiskt väldigt lite förfrågningar, och jag vill ju inte ha någon reklam alls på min blogg, som ligger där som annonser vill säga. Sen gör jag ju stup i kvarten reklam för Stadium, Nike och annat, men det är ju för att jag gillar det, inte för att jag får något i utbyte. Tyvärr 😉 Jag använder t ex inte särskilt mycket kosttillskott eller pulver och skulle tycka att det var konstigt om jag reklamade det. Däremot kläder och annat, ja tack! Så länge jag själv får bestämma. Hellre testa produkter och skriva om dem, än att ha ett samarbete man känner sig knuten till tror jag.

  9. Jag tycker likadant som du! Jag har fått mail från företag som vill att jag exponerar deras produkt mot ett presentkort eller liknande men jag har hittills alltid tackat nej. Dels har erbjudandena inte varit tillräckligt bra och dels skulle det i dagsläget kännas oärligt att ta emot produkter mot att jag skriver om dem. Kanske att jag skulle kunna samarbeta med t ex Craft eller Vibram, och då handlar det oftast om längre samarbeten genom att man exempelvis över ett år får hem produkter som man ska testa och utvärdera i bloggen. Sådant är jag själv intresserad av att läsa om, på t ex Sara ”Träningsglädje.se” 🙂

    /Dessi
    http://www.dessi.se

  10. Tycker samma som du, tycker det är okej att få produkter för recension om man får skriva sin ärliga åsikt. Är lite delad till ersättning för att visa upp produkter, trots att man har en någorlunda ”liten” blogg så är det ju ändå rätt stor chans att någon av mina läsare blir intresserad av en produkt jag skriver om då min blogg är riktad mot träning och därför är mina läsare intresserade av det vilket innebär att de når sin tänkta publik mycket bättre utan bortfall, men samtidigt vill jag ju inte läsa bloggar och undra om de skriver bra saker om produkter bara för de fått betalt, jag vill ju veta deras ärliga åsikt och det kanske är svårare att skriva negativa saker om man fått betalt för att skriva om en produkt än om man ” bara” fått testa själva produkten.. Men ja företag sparar ju in sjuliga annonspengar genom att annonsera till vrakpris hos bloggare för de flesta vet ju inte sitt värde 🙂

  11. Jag är kräsen med vilka jag samarbetar med. Ja har avbrutit samarbeten med företag tidigare, då de ställt krav som att jag tex inte får skriva ärligt vad jag tycker utan bara vara positiv, eller då de erbjudit pinsamt dålig ersättning. Min blogg är ju en del i mitt företag så då kanske det blir en annan sak…

Lämna en kommentar