Backintervaller med tejpat knä.

Märkligt vinkel jag fick till på fotot..? Mitt knä ser enormt svullet (vilket det inte är).
Däremot tejpat för att vara på den säkra sidan. Har som sagt inte ont när jag springer, däremot ”känningar” och tejpade innan dagens runda ”just in case”.

imageDet blev backintervaller. Ny påskaftons-tradition? 🙂
Valde en backe nära hemmet som är ca 140 meter lång. Där körde jag sedan: 2 x (5 stycken med ”joggvila” ner) och 2 min ståvila mellan seten.  Det var pinsamt längesen jag körde ett rent intervall-pass. Backar blir det ju ofta på terrängpassen, men jag vet inte när jag körde ett rent back-pass sist?!

De första fem stycken kändes löjligt bra (!) Även de två första efter setvilan kändes ok, sedan fick jag en liten svacka. Tredjen från slutet var värst… Ingen ork. Flåsigt och stelt… Sen blev det lite bättre på slutet igen, som tur var.

Jag körde inte alls på tempo idag, utan bara fokus på tekniken.
Upp på fotbladet, fram med höften, rak i ryggen, upp med blicken, pendlande armar. Det kändes faktiskt bra idag.
Nedför försökte även där fokusera på tekniken. Den är betydligt sämre (än så länge). Jag försöker ta kortare steg, landa under mig och luta mig framåt. Men just nu känner jag mig lite som en löpare med ”ankröv” i nedförslöpningen, så förmodligen är tekniken inte helt hundra…? Haha!  😉

Men inga känningar i knät. Skönt!

17 tankar om “Backintervaller med tejpat knä.

  1. Pingback: Det går som på räls, skulle man kunna säga…! ;-) | Rund är också en form!

  2. Jag ändrade så fort jag såg att jag skrivit fel, var så stressad så vet inte hur jag tänkte där när jag skrev fel namn :S PINSAMT, skämmes Anna :/
    Vilket härligt pass, jag brukar inte hålla koll på tiden heller när jag kör backintervaller. Skönt att slippa de emellanåt 😛

  3. Intressant det här med teknik. Efter visst övervägande kom jag fram till att kroppen får styra. Försöker tänka så lite som möjligt och se hur det blir.

  4. Skulle just säga aj, men tur att det inte var så farligt. Inte alls kul med skador från löpningen.
    Härligt att läsa ikapp lite bloggar igen 🙂
    Glad påsk!

  5. jag som är för kinesotejp och använder mig av det både på mig själv och andra blir lite arbetsskadad när jag ser att du använder sporttejp =) Haha Kram

  6. SV; jag hoppas man vänjer sig..ska ju tydligen vara en fördel när det blir lite tyngre. Tack ska du ha, träningsglädje 🙂

  7. Utnyttja nedförsbacken och bara flyt med.:-) r inte backen tokbrant så behöver du inte korta steget. 🙂 Tänk hellre ”in med svansen” än ”fram med höften” så slipper du svanken. 🙂

    • Svårt att säga, men uppskattningsvis ca 7 grader (12 %) skulle jag tro.
      Skjuter jag fram höften känns det som att jag blir för mycket bakåtlutad. Försökte jag skjuta fram höften och fortsätta luta mig framåt, känns det som att jag får upp alldeles för hög fart… 😦

      • Du ska inte skjuta fram höften utan dra in svansen. 🙂 Mycket hänger också på styrkan i benen. Våga flyta på och utnyttja att det går nerför. Och kom i håg. Övning ger färdighet. 🙂

  8. Känningar är trist! Vad är det för känningar du har, insida, utsida, framsida??? Kul med backpass dock. Hoppas snart mina vadkänningar går över så jag också få lajja i uppförsbacken!

  9. Jaa det där med träningstraditioner på högtider tycker jag låter trevligt! Jag jobbade tyvärr på påskafton, men på julafton blev det en liten morgonjogg. Bra jobb!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s