Glöm inte att andas!


Det tänkte jag vid ett par tillfällen under gårdagens lång intervaller.

När jag blir trött har jag en tendens att ”känna efter” lite för mycket… (Pannbensträning behövs!)

”-Oj vad trött jag är, får jag inte stanna snart..?!” tänker jag,  istället för att bara FOKUSERA (!) på steg och tempo. Och a.n.d.n.i.n.g…! Syresätta mina ”stackars” kämpande muskler!

 

Men över lag kändes det bra!
Mycket bättre än de senaste passen, då kroppen har känts lite som i protest och dvala.
Upplägget var:  2 x 1500 meter  + 2 x 1000 meter + 2 x  800 meter och ca 10-15 sekunder/km snabbare i varje intervall. Att dra ner längden på intervallerna känns liiite som fusk kan jag tycka så här i efterhand.

Men samtidigt; ”what ever gets you through it!”  Jag måste till att börja med, lära mig inse att jag klarar av långa intervaller i relativt högt tempo. Min spärr sitter i huvudet, när det kommer till tempo och vad jag tror mig klara av och inte klara av…  Detta är ett sätt att lura kroppen! Något kortare intervall, men högre tempo. Så egentligen borde ju slutkontentan vara densamma, eller hur? 😉

16 tankar om “Glöm inte att andas!

  1. Bra jobbat, hitta lite motivations ord som du rabblar för dig själv när det börjar gå tungt. Det brukar hjälpa mig, eller så tänker jag på något helt annat;0)
    Kram

  2. Bra intervall upplägg! Men hur vet du vilket tempo du ska lägga dig på under första intervallen för att kunna öka sedan? Jag har en tendens att alltid gå för hårt ut och då orkar jag inte öka.

  3. Jättebra upplägg ju!! Grymt bra jobbat .. Dessa längre intervaller är ju ”skittråkiga” (läs jobbiga) om du frågar mig..
    =)

  4. När du kör en sådan intervallserie antar jag att du har en klocka av något slag, programmerar du in alla intervaller & de olika distanserna färdigt eller ändrar du eftersom? Undrar då jag inte riktigt lärt mig detta på min egen garmin.. Bra jobbat förresten, kanske lånar detta upplägg till veckan! =)

  5. Ja mycke psykologi är det när man börjar bli trött och det är lätt att begränsa sin andning. Jag brukar försöka tänka nu andas vi och gärna ta djupandning med magen när det är jobbigt, funkar på mig:)
    Ha en bra dag

  6. Vilket bra pass! Att korta ner intervallerna efterhand gör ju att man orkar ta i mer, och intervaller är ju till för att pressa sig själv och orka mer så varför inte! 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s