Barfotaskor? Trend eller inte?

Jag har längre varit lite sugen.
På att testa sk. barfotaskor. Inte att ha som ”standard-sko” (i alla fall inte till att börja med) utan som ett komplement, att köra lite kortare rundor med.
Det är nästan så att man blir lite avskräckt när man ser diskussioner i forum, där de som springer med barfotaskor verkligen känns ”frälsta” i sina argument. Nästan lite föööör ”frälsta” för att de ska vara så bra som de säger..?! Men samtidigt kan jag inte låta bli att bli nyfiken. 🙂

Jag minns när jag provade ut mina första skor. 
Jag gick in i en löpbutik och fick springa på att löparband och stå på en glasplatta med spegel. Ni vet nog hur det funkar. Att jag dessutom har ett par extra kilo att bära på, gjorde säkert att killen i butiken, nästan utan att tänka tog fram ett par rejält (!) dämpade skor med pronationsstöd. Ett par Nike Structure 15. Det kändes inte särskilt konstigt att springa med dem, men så hade jag ju ingenting att jämföra med heller…

Nästa sko blev Nike Lunarglide 3. Lättare (!) men fortfarande dämpad och med lätt pronationsstöd. Tredje paret jag införskaffade var mina kära terrängdojor; Salomon Speedcross. En neutral sko!
”Hur tusan ska detta gå till??
?” tänkte jag först. Men insåg ganska snabbt att det inte var några problem alls att springa i neutrala (men fortfarande relativt dämpade) skor. SCREW YOU, PRONATIONSKILEN! 😉

barfota


Just nu känns det rätt naturligt och spännande att testa ett par ännu lättare skor.

Jag vet inte vilka det blir (än) men jag har längre kikat på att par Merrell Trail Glove. Ni som är ”Five Fingers”-fans; ni får ursäkta. Jag VET att det handlar om känsla och funktion, men tå-skor är jäkligt fula… (Jag har aldrig ägt ett par foppatofflor heller, oavsett hur sköna andra säger att de är!) Så vill ni övertyga mig, får ni ta i från tårna…! 😉

Jag läste ett intressant svar från ”Idrottsläkaren” och är helt övertygad om att det ligger något i det han säger. Kroppen är uppbyggt på ett visst sätt, där alla leder har en viss vinkel och muskulaturen har anpassat sig till just de vinklar/förutsättningar man själv har! Om man då helt plötsligt ska börja ändra vinklarna med pronationskilar, ilägg i skor osv. osv. måste det ju innebär att andra leder blir annorlunda/påverkade när den första ”flyttas”?

Vad tror ni om barfotaskor? Bara en trend eller ”Here to stay”?

 

18 tankar om “Barfotaskor? Trend eller inte?

  1. Pingback: Mitt 2013 ! | Rund är också en form!

  2. Behöver väl knappt säga det eftersom hela min blogg är full av inlägg om Vibram Fivefingers, men ändå. Ja, trenden och hypen är över nu. Det är nog ingen som provar på det för att det är coolt. Antingen trivs man i att springa i tunna lätta skor och vill känna marken, eller så gör man inte det. Minimalistiska skor och Vibram är här för att stanna som ett segment bland andra. Däremot tror jag att de extremaste mega air dämpade skorna kanske är på väg bort.

  3. Jag har ganska kraftig pronation men springer bara i neutrala och ganska lätta skor (adidas adios, saucony kinvara osv) skor. Varierar ibland med att springa i mina Merrell Pace Glove, eller helt barfota och jag tycker det är underbart 🙂

  4. Efter att ha varit på fotkultur i malmö igår http://www.fotkultur.se

    Har jag fått en bättre uppfattning och eliminerat många felaktiga myter som jag trodde på själv förut. Jag har hela tiden trott att det är en bra idé att stega in och successivt sänka mm droppen på skorna, ack så fel. Det beror väl så klart på hur duktig man är på att sätta ner foten under tyngdpunkten men som jag fick förklarat är det bättre att börja med en sko utan dämpning av samma anledning som att du inte har bra finmotorik i handen med en tumvante jämfört med en fingervante. Det blir lättare för hjärnan att ta emot och tolka signaler utan dämpning. Så om du vill kompletera vad du redan har så välj en vivo, merell eller ff utan dämpning, nike free och dyl är inte komplement till vad du redan har utan exakt vad du redan har fast lite mindre av det. Typ.

  5. Provade Merrels ”handske” i dag. Tyckte inte alls om känslan. Kändes allt annat än barfota med en stor hård klump i hålfoten. Synd, för jag tycker den skon är snyggast av barfotadojjorna.

  6. Åh, bra tankar! Jag körde ju maran i mina pronationsskor. Inte för att jag pronerar så mycket alls… Borde kanske tänka om helt, för jag får så jädra ont vid längre pass. För stabilt!
    Sen tycker jag att asfalt är skönare med lättare skor än terräng. Måste nog fundera lite.

  7. Hoppas att de är här för att stanna & jag hoppas att jag kan använda mina snart igen. Just nu är mina trampdynor inte mycket för världen så det blir endast på gym/ styrketräning /KB jag använder mina till.
    Skönaste skorna jag haft tror jag .. som en extra tjock hud bara!! Jag gillar naket .. 😉

  8. Här för att stanna! Tycker barfotaskor är otroligt sköna. Gillar inte alls skor med dämpning. Det kan handla om vanesak, men märker absolut att mina fötter blivit starkare och hållningen bättre. Då man inte har dämpning i hälen tvingas man automatiskt mer på framfoten och på så sätt får man ett bättre steg.

  9. Jag sprang alltid tidigare i pronationsmodeller men har nu helt övergått till neutrala skor.

    ”Barfotatrenden har fört mycket positivt med sig, såtillvida att alltmer bevis nu framkommer för att hela det sätt som specialistbutiker provar ut skor är felaktigt och att tidigare tunga och klumpiga modeller blir allt lättare och löpglada. Pronation är en naturlig, stötdämpande rörelse men endast hos väldigt tunga och/eller skadedrabbade löpare kan den behöva korrigeras i någon större mening.

    Sedan tror jag att de allra mest extrema modellera som t ex VFF är lite av en modenyck och kanske har kulmen för sådana skor redan passerats? Liksom Johanna tycker jag att du kan välja klart mindre extrema modeller och ändå uppleva en större löpglädje, Kinvaran som Johanna tipsar om är en sådan sko. Läta tävlingsmodeller t ex populära Adios från Adidas är en annan lätt, löpglad sko.

  10. Jag pronerar ganska extremt men ska ändå springa i neutrala skor enligt alla experter (och mig själv) så pronationsskor rekommenderar jag inte åt någon. Har annars själv gått från Asics Nimbus (rejält dämpade, stora och tunga) till betydligt lättare och mer minimalistiska skor. Om du vill testa på lite mer minimalistisk känsla men ändå inte gå från massa dämpning till inget alls så tycker jag du ska testa Saucony Kinvara. 4 mm heel-to-toe-drop, men de har ändå rätt bra dämpning. Jag har tre par (Kinvara, Kinvara 2 och Kinvara 3) och de har bara blivit bättre och bättre. Nike Free är nog också ett bra alternativ, där man kan börja med 5.0 och sen jobba sig ner till 3.0 (eller t.o.m. 2.0 men de brukar inte rekommenderas för löpning) så man kommer närmare marken 🙂

  11. Jag har extremt, och då menar jag extremt, höga fotvalv. När jag gjort fotavtryck är det några få kvadratcentimetrar av mina fötter som nuddar marken, inte mer. Därför har jag alltid ordinerats väldigt dämpade skor med mycket pronationsstöd, vilket fungerade bra fram till för tre år sedan då jag ändrade min fotisättning. Sedan dess har jag haft massor problem med knäna så jag bestämde mig nu i vintras (februari) att springa med mina gamla, slitna skor (typ 5 år gamla eller något sådant) emellanåt, samt ett par något nyare som egentligen för använda om man ska lyssna på 100-milsregeln. Hör och häpna, mina knä är mycket bättre! Och det är jag övertygad beror på att foten sätts i mer naturligt eftersom skorna numer inte har så mycket stöd kvar i sig. Jag kommer aldrig mer köpa heldämpade skor med mycket pronationsstöd! Neutrala skor med en gummisula blir det i fortsättningen 😉

  12. På mjuka stigar är det skönt men barfotaskor men jag är en amatörjoggare som hellre joggar sakta och njuter än snabbt och pressar tiderna. Kanske spelar det roll? Jag får mindre ont i knäna med barfotaskor än med mina utprovade Adidas ”Du är nästan plattfot och pronerar” sa killen i skobutiken. Bah!

  13. Mmmmmm, denna läkare skulle nog avråda mig från att springa helt med mitt höga fotvalv, pronation på nästan 20 och en stress fraktur…;0) barfotaskor är inte för alla var det råd jag fick och vill jag inte springa sönder mig helt ska jag fortsätta med stöd och dämpning ( älskar ju asfaltslöpning) men jag kan tänka mig att det är riktigt nice att springa med barfotaskor i skogen.
    Kram

  14. Jag tror inte det finns så många som pronerar så mycket att de behöver så speciella skor, faktiskt. Och foppatofflor, öööh, nej tack. Jag gillar mina halvbarfota, men tror det är bra med variation.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s