4.30-fart genom livet. Eller ja, en liten stund i alla fall. :-)

Planerat långpass blev till galen terräng...?!!Börja lugnt och fint efter en veckas uppehåll.
Det hade ju varit det bästa. Men är huvudet dumt får kroppen lida. Typ…
Jag var sugen på kort och intensivt igår. Det blev upp- och nerjogg och däremellan 10 x 200 meter. Intervallerna kördes i 4,30-tempo. Efter den 7:e började det bli riktigt jobbigt. Men med lite pannben så går det, om man ger sig tusan på det!

Det blev totalt 2 km i 4,30 tempo alltså.
Det kändes riktigt bra. Det är en bra bit över min bekvämlighetszon! Samtidigt har jag nog (äntligen) insett jag klarar lite högre tempo. Att jag inte behöver köra (kortare) intervaller i 5.20-tempo.

Jag tycker personligen att det är lättare att köra (nästan) max om man vet att det kommer en vila. Därför har jag lite svårt för snabbdistans-pass. Jag vet att jag BORDE köra fler sådana, men det är så galet jobbigt mentalt (och fysiskt) att köra högre tempo i X antal km, när man vet att det inte blir någon vila emellan…! Men som sagt, jag borde. Snart så… 😉

Var TOKSVETTIG efteråt! Men vad är det man brukar säga; ser man söt ut i slutet av ett pass har man inte kört tillräckligt hårt..? Haha!
Jag kände inte av min småirriterade hälsena under tiden jag sprang. Däremot lite grann efteråt. Men idag känns det bättre igen. *peppar peppar* Nästa gång är nog ett lugnare pass att föredra, när man ”testar” eventuella skadekänningar.

15 tankar om “4.30-fart genom livet. Eller ja, en liten stund i alla fall. :-)

  1. Jag håller med, jag kan pusha mig själv ganska bra över intervaller men snabbdistans skrämmer mig lite…det är ju sååååå länge innan man får vila! I sommar har jag lovat mig själv att jag ska utmana mig själv med två saker: fler snabbdistanspass och fler korta snabba intervaller!

  2. Håller med dig ang. snabbdistans. Men måste säga att det är de passen som ger den skönaste känslan efteråt.. Sjukt tungt att motivera sig innan passet, men jäklar vilken boost när man är klar! 🙂

  3. Helt rätt tänkt! 🙂 vilket pass! När jag börjar träna igen måste jag ta tag i de där korta intervallerna. Jag drar mig jämt för dem :/ hur lång vila har du emellan? Kramar

    • Det beror lite på om jag kör nära max eller inte, samt om jag är ute efter snabbhet eller uthållighet.
      Igår körde jag med ca 90-95 % av max (uppskattningsvis) och ungefär halva tiden ståvila. Igår blev det ca 50 sek intervall och 20 sek ståvila.

  4. Ja, man kan ju hitta olika motivationskällor. Själv sprang jag en bit över min tröskel sista 2 km för att hinna hem till ett TVprogram igår. Dum, dummare…

  5. Åh jag håller helt med! För huvudet är det mycket lättare att bara bränna på om man har lite vila i sikte, men jag måste nog också börja få till några snabbdistanspass!! Japp så får de blir!!
    Men du!! Vilket grymt tempo du har 😀

  6. Anar vilken blogg och vilket blogginlägg som inspirerat till detta 😀 Bra jobbat! Att springa riktigt fort är riktigt roligt, men jobbigt såklart också!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s