Känningar i hälsenan – Undra på det…

Ni som hänger här ibland, vet kanske att jag har haft lite bekymmer med hälsenan?
Det är lite från och till. Jag tror att det hänger ihop med att jag i sommar har kört mer löpträning än tidigare. Den lilla senan har liksom inte hängt med i ”svängarna”. Tåhävningar och stretch har hjälpt till att hålla den i schack. Dessutom har den mest känts ”stel”. Inte direkt smärtsamt och stelheten har mestadels gjort sig tillkänna EFTER passen. Under tiden jag har sprungit har det inte känts av alls.

Förutom ni i tisdags när jag körde intervall-stegarna.
Det var första gången jag kände av det under ett pass. Förvisso ”bara” under de två sista (lite kortare) intervallerna. Jag valde ändå att slutföra passet. Korkat eller inte? Jag vet inte. Det känns lite, lite grann i hälsenan nu. Men det gör inte direkt ont. Lite extra löpvila, fram till helgen blir det, trots allt.
.

Jag har luskat runt lite på nätet vad gäller hälsenor.
jogg.se hittade jag en tråd som hänvisade till en (vad det verkar) bra länk/pdf! Jag blev både förundrad och förvånad över vilka påfrestningar hälsenen faktiskt får utstå. Inte konstigt att den protesterar lite:

• Enbens-upphopp belastar hälsenan med cirka 2.5-3 gånger kroppsvikten

• Hopping (rytmiskt studshopp som att hoppa hopprep) belastar hälsenan med cirka 5 gånger kroppsvikten

• Löpning belastar hälsenan med upp till 12 gånger (!!) kroppsvikten
.

hälsena

Bild: runnersworld.se

17 tankar om “Känningar i hälsenan – Undra på det…

  1. Aj då, hoppas hälsenan blir bättre.

    Sv. lchf-kost får min kropp att må väldigt bra, lederna håller sig i schack och så… men kosten passade i varje fall inte mig när jag tränar mer, vilket jag önskar göra. Hoppas 5:2-dieten kan få mig att få mer energi – vilket många säger sig få. Med lchf och träning blev min hjärna tillslut lite trögtänkt 😉
    Kram.

  2. grr,jag har precis samma problem just nu! googlade så klart och skorna kan vara skurken i dramat. nya skor?
    annars lönar det sig attta reda på om det är inflammation eller något annat. inflammaton är väl enklare, Voltaren-kur, kallgel och vilatorde hjälpa. Annar borde du nog ta och reda ut andra orsaker (spänd vader o baklår, till exempel).
    Krya på dig!

  3. Krya på hälsenan!

    Känner igen det där med att hälseneont kommer smygande då och då. Är rackans snabb med att köra igång med tåhäv och liknande. Och så blir det bättre. Och så verkar hjärnan omedvetet tycka att det är ok att börja slarva med tåhäv (fast den egentligen vet bättre). Och så springer man på. Och så kommer det tillbaks. Hur svårt ska det va att fortsätta med något så enkelt om några tåhävomgångar per vecka?

    12 gånger kroppsvikten varje steg några gånger i veckan. Klart hälsenan är värd sina tåhäv.

    Tack för påminnelsen!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s