Tabata-intervaller. Görs de på rätt sätt?

Träningssättet är oerhört omtalat och utbrett.
Alla bloggar skriver om det, alla tränar sina korta, intensiva tabata-intervaller. Jag ska ärligt erkänna att jag faktiskt aldrig provat. Jag har funderat på det, men aldrig fått tummen ur.

Det var en intressant artikel i senaste numret av Runners World, som fick mig att fundera lite.
ORKAR jag verkligen köra tabata-intervaller? Alla som säger att de kör tabata, kör de verkligen tabata? På rätt sätt, menar jag?
Som sagt, jag är själv inte särskilt insatt. Men i artikeln hänvisar man bland annat till Professorn som testade tabata-intervaller på det japanska skridskolandslaget på 80-talet. Tanken med intervallerna var att de skulle genomföras på 170 (?!) procent av maximal syreupptagningförmåga.
.

image

.
Skridsko-åkarna fick alltså köra STENHÅRT i 20 sekunder, vila 10, STENHÅRT i 20 sek osv. Under 8 repetitioner; totalt 4 minuter. Två av skridsko-åkarna orkade köra alla 8 repetitionerna i rätt fart. De flesta klarade bara 6 eller 7 stycken. 
Nu pratar vi elitidrottare. Som orkade max 8 repetitioner, 4 minuter. Och endast två av dessa klarade av att hålla rätt intensitet/ansträngningsnivå. 

Runt om i träningsvärlden pratas det om att man ska köra 4, 6 eller till och med 8 st tabata-intervaller (à 4 minuter). Som sagt, jag är nyfiken på träningsmetoden, men samtidigt kan jag inte låta bli att undra; Utför de flesta verkligen dessa på rätt ansträngningsnivå? Tolkar jag artikeln rätt, om jag tolkar det som att man ska man orka EN…?

Någon annan som läst artikeln. Förklara jättegärna, om jag misstolkat upplägget.
(Jag försökte länka till den, men hittar den tyvärr inte på deras hemsida).

18 tankar om “Tabata-intervaller. Görs de på rätt sätt?

  1. Läste lite av kommentarerna och tänker att de flesta nog kör det som vanliga intervaller. För om jag förstått saken rätt så i vanliga intervaller ska du hålla ett tempo (om vi tänker löpning) som du klarar hålla i alla intervaller, alltså känns det lite lättare på den första intervallen och lite tyngre på den sista.
    Men i tabata (som jag uppfattat det?) ska man köra stenhårt i alla intervaller vilket kommer ge ett högre tempo i första och ett lägre i sista.

    Vad gäller 170 % syreupptagningsförmåga så tolkar jag det som att man helt enkelt gör av med mer syre än kroppen klarar ta upp och det är väl därför tabataintrvallerna är så korta.

  2. Jag testade ett pass förra torsdagen med just detta upplägget. Jag älskade passet, där fick jag ta ut mig maximalt. Dock orkade jag kanske inte hela vägen på någon av övningarna, men jag var sket slut och jag tror verkligen på denna formen av träning. Jag kommer att fortsätta med detta passet 😀
    Tyvärr har jag inte hunnit läsa artikeln, men hoppas någon annan kan hjälpa dig! kram

  3. Här har du en som är grön som ett maskrosblad då det gäller tabata. Din synpunkt var intressant. Tabata som de flesta utför det är kanske inte rött enligt skolböckerna, men likväl tror jag att all ”intervall” träning ökar syreupptagningsförmågan och hör att man går framåt i sin utveckling.

  4. Läste också den och tyckte den va grymt bra för många anser att man kör tabata bara för att man kör 20/10 x8
    Vi kör nästan alltid en tabata i en lååång backe på GRC-passen. Där kan jag lova är en riltig tabata 😀

  5. Jag blev också förvirrad av den där artikeln. Händer att jag hamnar på tabata-träning på F&S ibland, men då handlar det alltid om 6-8 olika övningar som körs enligt 20-10-principen. 4 minuter per övning alltså. Om ngn är uppe i 170% av max? Ne-hej det tror jag knappast. Men jobbigt? Jorå.

  6. ”rätt” utfört ska en tabata vara så intensiv, det stämmer. Och då är det typ en som gäller, tex för löpning för att maximera syreupptagning och allt vad det är. Sen kan man ju använda själva tidsintervallet för att det är sköj med variation. Klart att en planktabata inte är en tabata i ordets rätta betydelse men vips så har fyra minuter gått och man kan gå vidare till något annat. Men att säga att man tränar enligt tabata-princip och köra 8 tabator är liksom inte förenligt, om jag förstått det rätt… Då är det ett, av många, tidsintervall!

  7. Jag tycker tabata verkar toppen, MEN jag tror att jag har svårt att köra skiten ur mig själv hemma, jag tror det är lätt att man tar ut sig ganska mycket, men det där lilla extra… jag fixar tyvärr inte det själv… Kram

  8. Jag har kört, på helgens utb körde vi tabata 8×4 bland det jobbigaste jag någonsin gjort utan att ligga på topp hela vägen. Men jobbig var det och det är väl lite huvudsaken eller?
    Kram

  9. Jag har inte testat löpning som de skrev om i Runners (eller ja, jag har inte läst artikeln, bläddrade bara förbi när jag stod i kön på Ica). Jag gillar att plocka in tabatas i träningen, tex styrkekondition och plankan. Om jag tar ut mig till 170%? Nä. Men svettig blir jag. Dock kör jag aldrig fler än typ fyra tabator, blir liksom tillräckligt slut av just fyra.

  10. Jag har testat några gånger och lyckades säkert inte en komma i närheten av max men jag tycker det är en bra övning att få upp snabbheten i benen. Jag tycker det är svårt att springa snabbt men med ett försök till tabata så blir det en bra övning. Dessutom känns det kul att ha ett tydligt upplägg på passet.

  11. Jag har aldrig provat men jag tror du är inne på precis rätt spår! För att verkligen få effekt krävs det nog stenhård träning och många tränar nog suboptimalt även om det såklart har effekt ändå då pulsen går upp. Det är lite synd att många nu tror att 3×5 minuters träning i veckan räcker…

  12. Gick i våras några gånger på tabata-pass, 8 övningar/gång. Asjobbigt och kräkvarning! Men det kickade definitivt igång mej och ibland kör jag hemma någon enstaka övning, oftast inbakat i mina vanliga träning.

    Jag läste också dendär artikeln och funderade på samma sak som du. Kan helt kallt säga att när jag kör tabata hemma så ligger jag absolut inte (nån längre stund) på max, det är jag för lat för att göra… Däremot när jag gick på dedär passen så var det verkligen på gränsen för vad jag mäktade med.

    Tror hursomhelst att tabatan ”mesat till sig” sådär allmänt, att det knappast är särskilt många utöver viss elitnivå som klarar av att köra på maxnivå.

    Äckligt tungt är det. Hyser hatkärlek gentemot upplägget, minst sagt.

  13. Kul med Tabata, men jag tror överlag att folk inte klarar att ta och pressa sig så mycket som det verkligen rävs när man väl kör. Kan tycka att man bör vara hyffsat vältränad innan man ger sig på den här typen av intervall träning!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s