Du kan ju inte vara en bra instruktör – du är ju TJOCK?!

Jag kan faktiskt ärligt erkänna att jag aldrig har tänkt tanken!
Frågeställningen var; Behöver en instruktör/PT vara vältränad för att motivera dig?

Eh… N.E.J…?! Eller, det kanske beror på hur bokstavligt man menar?
Om jag vill att en instruktör ska vara tillräckligt stark och/eller uthållig för att kunna köra det pass som de håller i; så ja. Anlitar jag en löpinstruktör vill jag ju inte att personen i fråga står still och/eller tappa tempot gentemot mig, som kund. (Inte för att det skulle hända med mitt löpartempo, men ni förstår)… 😉

Om jag testar crossfit på det nya gymmet, vill jag självklart att instruktören själv ska vara såpass stark så att h*n klarar av att visa/köra de övningar vi ska köra!
MEN! Det innebär ju inte ett likamedtecken vad gäller ”tight kropp”/lite kroppsfett. Jag behöver inte alls kunna SE musklerna på min instruktör. Varför behöver man det, så länge man inser att personen ifråga är stark/uthållig för att utföra ett pass på ett bra och inspirerande/peppande sätt??

women

Diskussionen pågår nog ständigt.
Jag minns ett inlägg på en välbesökt  blogg, för ca ett år sedan och ställde just frågan i ett inlägg. Och svaret blev då att: ”Jo, för att jag ska känna förtroende för en instruktör/PT behöver jag se att träningsupplägget och kosten fungerar.” (Inte ordagrant, men nära på).
Nu pratas det om detta återigen. Och det behövs! I träningsvärlden handlar det (alltför) ofta om PERFEKTA kroppar. (Vad nu ”perfekt” innebär..?)

Dessutom tror jag att kravet är högre på kvinnliga instruktörer.
(Som i så många andra yrken). Ska man lyckas måste man vara m.i.n.s.t. lika bra som sina manliga kollegor. Tragiskt, men sant.

Vad tycker ni? Måste er PT ha ett synliga/tydliga muskler och låg fettprocent?
Kan crossfit- eller spinninginstruktören väga 15-20 kg ”för mycket”?

Även Lovisa skrev ett inlägg om detta.

21 thoughts on “Du kan ju inte vara en bra instruktör – du är ju TJOCK?!

  1. Om jag skulle anlita en PT så skulle jag vilja ha en vältränad PT för jag tänker så här, om inte min PT ens kan motivera sig själv, hur ska han/hon kunna motivera mig? De kan ha jättebra kunskap visst, men när det handlar om en beteendeförändring så vill jag att personen först och främst kan coacha sig själv innan de börjar coacha andra människor. Träningsinstruktörer och tränare i specifika sporter så bryr jag mig inte, men när det gäller beteendeförändring så tycker jag att man ska ”walk the talk”

    Jag hade inte heller tagit tips om hur man mår bra av en deprimerad psykolog eller hur man blir rik av en urfattig person.

    Mina 2 cent. Jag tycker ni andra är beundransvärda som ser bakom det yttre.

    Och jag håller inte med ”CharlottaSofia springer o trimmar” som sa ”Smal säjer ju verkligen ingenting om hur fit man är.” Jo, det gör det faktiskt. Inom begreppet fit så ingår ”god hälsa” och du har INTE god hälsa om du är överviktig (hjärta,blod med mera, beroende på hur mycket förstås). Om det är en sak som forskarna är helt 100% på så är det att övervikt inte är bra för hälsan.

    Sen så håller jag med om att smal inte direkt betyder att man är hälsosam.

  2. Jag tycker inte att det spelar roll egentligen, men jag har varit på pass där instruktören inte ”orkat” fortsätta utan bara instruerar, dricker vattenflaska och skriker att man ska kämpa på! Sånt taggar inte mig, jag vill ha någon som är snäppet bättre än mig och som kan peka ut om man gör fel osv. Annars spelar det ingen roll om man har några extrakilon! Tror dock många går på pass för att de vill ha ett visst resultat och kollar på instruktören hur han/hon ser ut för att se om det är möjligt 🙂

  3. Smal är inte lika med vältränad och vältränad behöver inte innebära smal. Det handlar om vad kroppen kan utföra, inte hur den ser ut. Instruktörer som peppar mig har utstrålning och träningsglädje då det syns att de gillar att instruera.

    Även fast jag hela tiden försöker att ta bort fokus från kroppen är jag så klart medveten om att kroppsstorlek kan vara laddat, speciellt i träningssalen. Blir ia.f väldigt glad att träna med instruktörer som har alla slags kroppar!

  4. Ja helt knäppt och inte värt att diskutera…eller jo såklart…men jag viöl att instruktören ska, som du sa, klara att visa övningar rätt osv. Då måste man ju ha viss styrka, smidighet eller va de nu må vara. Men annars…nä!

  5. Det handlar så mycket mer om instruktörens kunskap och kvaliteter som ledare än hur personen ser ut! Vi har så mycket fördomar och är så hårda mot varandra. Väldigt bra att ta upp sådana här ämnen!

  6. Jag vill utbilda mig men drar mig för det pga min höga vikt. Tragiskt men sanningen är den att de flesta inte accepterar att deras instruktör är mullig/tjock. Kramar

  7. Smal behöver min pt inte vara, har haft 2 pt i omgångar, båda män. Inga jättar utan ”normalbygda” med muskler. Jag hade inte velat träna för någon som är för smal, hellre någon som är större isåfall. Och peppning får jag, jag fuskade liiite härom dagen och som straff fick jag göra om alla mina rep.
    Läxan lärd -)
    //Jess
    http://www.annorlundaunderbara.com

  8. Antingen gillar jag en instruktör eller så gör jag det inte och det beror på person kemi, att instruktören är förtroende ingivande, äkta, bjuder på sig själv och har det. Vad nu det är!
    Bästa är ju att alla gillar olika och att det finns någon för alla.
    Kram

  9. Så himla tröttsamt. För mig är det inte ”ens” viktigt att instruktören är starkast/snabbast/bäst utan det viktigaste är att hen kan träningslära, har ett tydligt syfte med passet som hen kan förmedla på ett bra sätt och kan coacha på ett bra sätt.

  10. Utan att vara insatt i debatten sen tidigare är jag nog beredd att hålla med den person som kommenterade att ”Jo, för att jag ska känna förtroende för en instruktör/PT behöver jag se att träningsupplägget och kosten fungerar”. Alla är vi ju olika och olika påverkade av kroppsideal. Men vältränad och peppande är inte samma sak som smal. Om nu smal är något dumt. Å andra sidan går 15-20kg ”för mycket” bort för mig. Det är inte vältränat och peppande. Men jag kanske hårddrar förfärligt, jag som knappt ens tränar själv. Kram.

  11. Du sätter ju verkligen fingret på den där skeva uppfattningen om att vältränad och hälsosam är likställt med smal här. Smal säjer ju verkligen ingenting om hur fit man är. Det viktigaste med en instruktör är väl ändå att den är peppande och inspirerande? Det där handlar nog snarare om hur personen är än hens kroppsvikt.
    Bra inlägg!

  12. Älskar för övrigt dove reklamen.
    En instruktör måste vara peppande. Att vara vältränad är för Guds skull inte samma sak som att vara deffad och väldigt smal. Att peppa, pusha och orka är däremot ett krav.
    Är det inte så att tjejer generellt är svagare än killar också. Med det sagt menar jag att man inte alltid kan vara starkare eller snabbare, men en pt eller tränare behöver väl inte vara bättre jämt. Det är väl inte det som är tanken.
    Eller…. Hur funkar det i fotbollsvärlden? Är alla tränare bättre, snyggare, mer deffade än ex Zlatan?
    De som säger något sådant måste ha fastnad i ett omodernt tankesätt där utseendet tragiskt nog värderas högre än kunskap och erfarenhet.
    Jag blir flyförbannad på alla fitspo bilder och skit.

  13. Ping: Skosulan.com | Viktig diskussion på Rund är också en form

  14. Samma fråga som ställdes hos Lofsan, ställdes även i min fb grupp? Och jag blir bara förbannad… skrivit ett inlägg om detta och tycker att det är tragiskt att vi år 2013 inte har kommit längre…

  15. Jag tycker att en instruktör ska vara vältränad. Men det är inte samma sak som smal. Mitt gym har flera instruktörer med ett eller annat så kallat ”trivselkilo” (varför kilona kallas trivsel har jag aldrig fattat – eller det har jag, men jag tycker det är ett knäppt namn) och det gör mig inte ett dugg. Däremot tycker jag inte om att en av dem ibland står utanför ingången och röker. Bojkottar hans pass.

  16. Jag har aldrig tänkt så och håller med dig. Allvarligt är det en del i av att jag inte vågat söka som instruktör. Rädd att de ska tycka jag är lite av den större varianten samt att jag inte ser så tränad ut. Jag själv tänker ju inte så men vet att många gör. Nu är det ute på vårt gym att de söker instruktörer. Jag är för feg :/

Kommentera

