Hon är så jäkla smart!

Annelie. Hon är ”min” (och många andras?) nya trail-guru. 
Jag har ännu inte ställt en fråga som hon inte har kunnat svara på! Sen om jag upplevs som frågvis eller (och) tjatig låter jag vara osagt. Hehe! 😉

Ett litet smakprov från detta kloka inlägg (om Långpass vs. Långa pass):

  • För mig, och jag poängterar att det är utifrån mina ambitioner och förutsättningar, så har ett långpass andra syften. Det handlar inte i första hand om att förbättra flåset, även om man indirekt kommer att få den effekten också. För mig är det viktigaste syftet med långpassen att förbättra förmågan att uthärda påfrestningar. Härda kropp och sinne alltså.
  • Ett långpass får inte göra dig så sliten att du behöver flera dagar för att återhämta dig. En, max två dagar, får vara tillräckligt. Behöver du mer har du sprungit för långt eller för snabbt.
  • Det är nog få som springer sina långpass för långsamt… Det handlar ju inte om att bygga upp flåset, utan att förbättra kroppens förmåga att bränna fett samt att öka mängden kapillärer och mitokondrier i musklerna. Detta kan bara ske i riktigt lugnt tempo.
  • Att gå är inte att fuska, utan att vara smart. Genom att gå under ett långpass minskar man belastningen på ben och höfter, vilket ju gör att man orkar hålla igång längre.
  • Att lägga in gång för att orka rent konditionsmässigt är däremot inte rätt metod; då springer man för snabbt. Dock, om man springer i terräng eller längs backiga vägar så kan man gå uppför de värsta backarna för att inte pulsen ska dra iväg.

Gurun!
Foto från hennes blogg: iammissevil.blogspot.com

14 tankar om “Hon är så jäkla smart!

  1. Om det går lite fortare någon stund och lite saktare någon stund kan väl knappast spela någon roll över två timmar så länge totalen blir att man är pigg nog att springa i övermorgon, eller?

  2. Härligt att läsa. Dan före julafton sprang jag långt och långsamt (alltså 8 km är vääääldigt långt för mig, rekord rent av) och ett var en sån fantastisk känsla. Jag hade kunnat fortsätta! Jag var såklart trött, men inte död. Åh nu tror jag rent av att det får bli så där långt långsamt idag igen. Yes!

  3. Kul att jag förstår punkt nr tre numera (på grund av anatomin) 😛 Detta visste jag innan, men inte de olika orden. Nu vet jag på djupet vad en mitokondrier är 🙂
    Punkt nr fyra ska jag ta med mig. Ska jag springa LL så behövs nog de 😀

  4. Pingback: Skosulan.com | Kärleken till långpass

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s