Premiär-runda i mina nya skor!

Ett par nyinköpta skor; Pearl Izumi EM Trail M2.
Jag har ju tidigare ett par Salomon Speedcross för riktigt blöt och lerig terräng. Ett par Trailroc som har riktigt bra fäste på de flesta underlag, men som bara har 3 mm drop. Jag villa ha/behöver ett par liknande skor, som är lite högre bak. Jag kan inte springa för långa rundor (än) med Trailroc:en, för då klagar mina hälsenor.

Dessa nya sötingar fyller ett syfte inför framtiden nämligen, men jag återkommer till det! 😉 Första passet med dessa blev ”bara” lite dryga 5 km, men de kändes RIKTIGT sköna på foten! Svårt att säga efter ett första (och så kort) pass, men det K.A.N. vara kärlek… 😉

Det blev en blandning av struktur och ICKE struktur idag.
2×15 minuter med progressiv fart. Jag började varje femton-minutare på ca 6.30-6,40-tempo och höjde tempot ett snäpp efter varje en eller två minutare, så avslutningen på kvarten låg på ca 5,10-tempo. Sedan två minuters gåvila och sedan en likadan progressiv kvart igen.

På ett sätt jobbigt för pannbenet att hela tiden ÖKA tempot, men samtidigt ganska ”lätt” då det hela tiden hände något. Att efter 1-2 minuter var det ett nytt tempo, så på något sätt lurade man hjärnan att tänka ”Håll detta tempot i bara 1-2 minuter, sedan får du göra något annat”.
Att det var HÖGRE tempo som väntade, visste ju inte hjärnan just då. På sätt och vis… 😛
.

image

13 thoughts on “Premiär-runda i mina nya skor!

  1. Ping: Alltså. Det här med att slänga löparskor… | Rund är också en form – Trail & Träning

  2. Fina. Jag är nyfiken på Salomon speedcross. Är det ev väldigt smal sko? Jag har problem med att min högra fot tydligen är snäppet bredare än den vänstra, så jag får lätt blåsor på utsidan av stortån och vid stortå leden (den där knölen). En väldigt smal sko ör antagligen döden.

    • Hej!
      Rent spontant så skulle jag säga; Ja, speedcrossen är en väldigt smal sko. Den smalaste i min samling (av totalt 6 löparskor). Beroende på vilken storlek du har kanske du kan kika på herrmodellen (ev. att den är något bredare).
      Trailroc har däremot väldigt mycket utrymma i tåboxen. Jag har själv 236:an med 3 mm drop, men det finns ju även en 246:a med 6 mm om man vill ha lite mer dämpad sko? 🙂

  3. Fina! Förstår verkligen det där med att lura hjärnan. Min hjärna är extremt lättlurad 🙂 Ve den bara att det kommer omväxling så nöjer den sej. Eller som när jag precis började springa:
    ”Bara till den lycktsolpen, sen får du vila!
    *framme*
    Näe, till nästa!”

Kommentera

