Tröskelintervaller!

Jag låter bilden tala lite för sig själv.
Jag körde ett tröskelpass igår! 6 stycken tusingar med liiite progressivt tempo. Började strax över min tröskelfart (Marginellt långsammare än det tempo jag orka hålla i ungefär en timme utan att bygga på mig mjölksyra) och avslutade passet strax under tröskeln (något snabbare än mitt tröskeltempo, alltså.) 60 sekunders gåvila mellan varje intervall.
Jag svettades som aldrig förr! Som ni ser… Jag var som en enda stor blöt fläck! 😛

Jag är egentligen en ”kort-intervall:are” i grund och botten.
Det är mentalt lättare med korta, intensiva intervaller. Tycker jag. Men däremot BEHÖVER jag köra längre varianter för att öka min uthållighet. Och att köra i (eller nära) tröskelfart är tufft, men överkomligt tycker jag. Det sliter inte så mycket på kroppen, samtidigt som man känner att det gör nytta!

Hos bl.a. Mia och Staffan kan ni läsa om andra varianter av tröskelpass.
.

image

13 thoughts on “Tröskelintervaller!

  1. Svettbilder is the shit. Jag o en kompis brukar roa oss med att skicka underliga svettmönster efter våra pass via mms. O tolka vad vi ser. Hittills har det mest sett ut som diverse träskmonster. hahah… Bra jobbat!

  2. snyggt jobbat med långa intervaller! Påminner mig själv om att jag borde köra intervaller snart och de där tusingarna väntar på mig! 🙂

  3. Uff, jag har jättesvårt att få till ”exakta kvalitetspass”. Där jag på förhand styr upp och planerar hur mina intervaller ska vara, vilken fart etc. Känns som universitetsstudier för mej, haha. Sen kan jag väldigt spontant medan jag springer plötsligt få för mej att köra intervaller, eller någon form av fartlek. Tänker att det får vara ok så, så länge det funkar och faktum är ju att jag blivit både snabbare och uthålligare…

    • Ja, fartlek är grymt att köra. Särskilt utomhus tycker jag!
      Kör jag intervaller på bandet, som det (tyvärr) blev den här gången, är jag mer ”öppen” för att köra mer planerade längder/tider. 🙂

Kommentera

