Backintervaller och mystik!

Passet som liksom är hatkärlek på något sätt.
Intervallernas intervaller. Backarna. Det känns så oerhört jobbigt varje gång jag ska köra rena backpass. Kör jag terrängrundor där backarna kommer naturligt är det mentalt lättare tycker jag. När jag vet att jag ska springa upp för samma backe flera gånger måste jag lura mig själv.

Igår började jag med en brant backe på ca 130 meter.
Tänkte först; ”- Kom igen, du fixar 4 stycken!”
Efter 4 stycken körde jag två till. Sedan sprang jag en liten bit och bytte till en flackare, men längre backe (ca 180 meter). Avslutade med ytterligare 4 intervaller där. Kroppen – Du har blivit lurad! 😛

Gårdagens intervaller kändes dessutom riktigt bra!
Visst var de jobbiga, men trots relativt högt tempo var de aldrig så där ”kräkjobbiga” som backintervaller ofta blir (i alla fall för mig). Som sagt; bra känsla!

Nerjoggen är ju ett kapitel för sig.
Vilken belöning! GALET tyst och stilla i skogen! Och dimman låg tät över sjön. Nästan så jag förväntade mig att se vättar, troll och älvor dansa fram. Mystiskt och oerhört vackert! Stillheten kändes så oerhört tydlig och påtaglig efter förra passet, som sprangs nästan full i storm.  Älskar stillhet!

dimma

17 thoughts on “Backintervaller och mystik!

  1. Underbart!
    Jag lurade mig på löpbandet med 15% lutning i 20 min. Kände för att hoppa av efter 30 sekunder, men det är märkligt vad man kan lura hjärnan. 😉

  2. Vilken vacker bild och jag som inte ens gillar vinter =)
    Jag är precis tvärt om, kommer det en backe under ett långpass kan jag bli galen medans har jag ställt in kroppen på att springa back intervaller så vet jag ju att det är precis det den ska göra och hur fantastiskt galet skönt och jobbigt det är.
    kram

  3. Vilken vacker bild! Och bra jobbat! Jag sprang också backintervaller igår, men lyckades tyvärr inte lura mig själv… Sex gånger upp – sedan fick det vara nog. Men var riktigt nöjd ändå. 🙂

Kommentera

