”Att äta kolhydrater öppet är som att beställa en grogg på jobblunchen”

Det är ingen ovanligt syn.
Tallriken med minst 50 % sallad. Portionen är ju totalt sett stoooor, eller hur? Eller personen som äter ett knäckebröd med keso+ 1 ägg på jobbet för de kör 5:2-dieten. Sedan att de vräker i sig choklad och chips övriga dagar nämner de inte… Eller de som äter extremt lite mat, alternativt byter ut två (eller fyra eller ALLA) mål mot Nutrilett år ut och år in och inte förstår varför de sakta, sakta ökar i vikt.

Ibland har jag lust att bara skrika!
Varför misshandlar vi våra kroppar? Vi svälter oss själva. Vi späker oss själva. Vi pressar våra kroppar och eller så frossar vi… Är det konstigt att det är så många som inte mår bra? Dels för att deras kropp inte mår bra, men framför allt för att de själva inte mår bra. För att de inte trivs med sig själva.

Jag insåg någonstans kring äldsta sonens födsel att; nej, jag måste ingenting!
Visst, jag har ett par kilo ”trivselvikt”. Hade jag tappat 5-6 kg hade jag med största sannolikhet sprungit något snabbare. Hade jag slutat äta godis HELT hade jag säkerligen inte varit sötsugen någon gång varje dag.  Att ställa orimliga krav på sig själv och sätta förbud hjälper aldrig. Man måste, som sagt, ingenting! Jag tränar för att jag tycker det är KUL! Jag äter sötsöker ibland för att jag tycker det är gott. Min kropp är lite rund, men väldigt stark och fin! Och framför allt; jag mår bra!

Jag blev inspirerad av Mia Skäringers krönika ”Det sista vi behöver är ännu ett diet-tips!”

”Vad i hela friden gör hon? Vet hon inte.
Att äta kol­hydrater öppet är som att beställa en grogg på jobb­lunchen.”

13 thoughts on “”Att äta kolhydrater öppet är som att beställa en grogg på jobblunchen”

  1. Min mamma skickade länken till den där artikeln i början av veckan. Och jag läste den och gillade vad jag läste. För att jag håller med. Och det känns så himla skönt att läsa att det är fler som håller med. För huvudsaken är ju att man mår bra. Om man sedan gör det genom att äta efter 5:2 eller LCHF eller GI eller ingen diet alls. Ja, det är upp till var och en att bestämma. Så länge man själv mår bra. Det gäller att hitta sin balans och sin väg. För vi är ju alla olika och gillar olika saker.
    Ibland är det rätt skönt att bara gilla det man gör och nöja sig med det och kunna äta det där godiset eller dricka det där vinet och veta att man kanske kan nå bättre resultat utan, men att känna att det inte är värt det.
    Jag vill inte lyfta tyngst eller vara snabbast. Jag vill må bra och jag gör det för mig.

    Bra inlägg! 🙂

  2. Det finns i alla fall några motionslöpare som lägger upp lite chipsinlägg och andra synder(jag till exempel). Onödigt, ja visst, men det spelar ingen roll om man är ett hälsohelgon eller inte om man ändå inte ska springa milen på 30 minuter.

  3. Jag vill säga tack också, både för att du delar med dig av klokhet och för att du hjälper mig att förstå ett och annat. Jag är långsammare nu än förra året men har förutom att jag tränat mindre löpning också gått upp några kg och tränat mer styrka än nånsin och det ger mig svar!

  4. Lagom. Som jag tyckt att det varit ett jobbigt ord! Men det är ju egentligen så väldigt bra. Hitta lagom, hitta balansen så både kroppen och själen mår bra. Att allt får hänga ihop.
    Kram fina!

  5. Fniss, tack snälla 😉 Jag får be om ursäkt nästa gång helt enkelt, fan att jag ska vara så nervös inför allt.
    Nu när jag vet lite mer ingående hur hjärnan funkar(genom skolan) så förstår jag varför jag och vissa har sånt sockerbehov och svårigheter att sluta tex. När jag äter socker så frossar jag tex och när jag är utan de så är det inga problem. MEN, jag tycker det är så sjukt emellanåt. Jag följer ju många på instagram tex. Många som äter low carb tex. Nu kan ju inte jag veta vad tusan vissa stoppar i sig varken före eller efter sina måltider, men när det gång på gång är så lite alltså mindre än min femåring äter på tallriken så blir konfunderad. Jag får känslan av att vi ska äta så lite som möjligt numera, den som äter minst vinner. Vi behöver mat och när vi tränar behöver extra, så är det. Att människor tar bort vetet och socker i så stor utsträckning det går det tycker jag är skitbra, men jag klankar inte ner på någon eller tittar snett på någon som äter de. Jag tänker inte ens tanken, det skulle jag aldrig göra. Man gör ju som man vill, vi bestämmer över oss själva och våra liv. De jag tycker är hemskt är om man svälter sig tex, då bryts ju kroppen ner =( Jag tycker denna hysteri med att äta lite, kolhydrater hit och dit, dieter och annan skit borde slopas. Kan man inte bara få vara sig själv och äta det man vill. Ingen ska säga vad man ska äta eller inte. Att folk ens orkar bry sig, det finns värre saker att lägga tid och energi på ❤ Lika bra skrivet som vanligt ❤ Kramar

Kommentera

