När man älskar långpass!

Under vinterhalvåret har långpassen lyst med sin tillvaro.
Lika mycket som snön kan man säga. Det har blivit mycket ”mellanmjölkspass”, men även en del snabbdistans och intervaller. Men inget långt. Jag vet faktiskt inte varför? Egentligen är det ju ganska skönt att köra långa, långsamma pass när man inte har något lopp på gång. Det har bara inte blivit av. Jag gjorde ju ett försök förra helgen och fullständigt ”dog” en bit in i passet och det blev totalt 11 km (avkortat på eget bevåg, efter flås, flås och mer flås)…

Idag var det precis tvärtom!
Jag fick PÅMINNA mig själv flertalet gånger att sakta ner. Att jag efter gårdagens ”klätter-pass” bara skulle ta ett LUGNT återhämtningspass. Jag hade ordentlig träningsvärk i rumpan efter gårdagen. De höjdmetrarna tog där de skulle….!
Långsammare Malin. Låååångsammare!” Rent muskulärt och konditionsmässigt kändes det som jag hade kunnat fortsätta hur länge som helst! Däremot kände jag oroväckande (!) nog av min högerfot (som krånglade i höstas) igen. Bara lite, litegrann, men ändå. H****E! Lugnt och fint nu…! Inte pressa kroppen. 😦
.

Härlig känsla när man efter avslutat pass märker att det tempot jag hade på distanspassen i höstas, körde jag nu långpasset i. Utan att titta på klockan, gick bara på känsla och känslan var lugn och fin. Känslan var ”mystempo” och hade jag fått gissa hade jag gissat på en betydligt långsammare km-tider, än de som jag faktiskt hade hållit! Den utvecklingen kan bara göra att man ler stort. 🙂

För att inte tala om dagen. Sol och +11 grader. Ljuuuuvligt!
Under sådana här dagar kan man bara älska sitt långpass!
.

image

image

11 thoughts on “När man älskar långpass!

  1. Wow! fina bilder, jag längtar också efter långpass utomhus. Här i Luleå har det smält undan fint, men fortfarande slask på sina ställen. Fattar vad du menar med långapss. Tycker att de är svåra att planera. För att de är länga 😉 och det tar tid. Inte alltid man har 3 timmar sådär och sen 3 timmar att äta och vila på.

  2. Åh, herregud… nu får jag dendär känslan att jag helst stack iväg på långpass genast, strax och meddetsamma.
    Kruxet är: kväll, mörkt ute och stormvindar. J-klar! 😉

  3. Underbart!! Just nu verkar min kropp säga ifrån när jag sprungit långt så här blir det mer av de korta passen ett tag.

Kommentera

