4×4 minuters intervaller

Det var längesen jag körde långa intervaller!
Det var ännu längre sen jag körde de sk. ”Margit Björgen-intervallerna”; 4×4 minuter på nästintill maxkapacitet, med 3 minuters aktiv vila (där pulsen går ner till ca 70 % av max). Det är lätt att tänka att 4 minuter; ”-Äh, det är väl inte såå jobbigt…? Jag gjorde det själv senast igår. Men jäklar vad fort jag ångrade mig…! Haha!

Första intervallen kändes riktigt bra.
Även den andra var överkomlig. Tredje och framför allt fjärde var GALET jobbiga! Det kändes som att hjärtat skulle hoppa ur kroppen! Musklerna skrek efter syre och lungorna brände. Det är svårt att veta vilken nivå man ska lägga sig på för att klara alla fyra intervallerna i samma tempo. Och samtidigt inte ”ge upp”, utan faktiskt inse att man verkligen måste ur komfortzonen. Även om kroppen vill stanna får man lära sig att man måste pressa den en liiiten stund till! You can do it!

Var precis genomsvettig efteråt, men återhämtade mig relativt snabbt och det är ju ett bra tecken.
Sedan njöt jag av 60 minuter yoga efter intervallerna. Skönt att verkligen ”landa” och varva ner ordentligt! Tack kroppen. 🙂

wpid-IMG_20131014_213720.jpg

10 thoughts on “4×4 minuters intervaller

Kommentera

