Att aldrig ångra ett pass!

Det kan låta som en klyscha för de som inte är helt ”fast”.
Men det stämmer verkligen. Jag var halvdeppig och hjärnan helsnurrig igår när jag åkte hem från jobbet. Jag var sååå oerhört nära att åka hem och lägga mig i soffan! Jag kunde inte hitta ens ett uns av inspiration till att träna. Som tur var har jag tränat regelbundet såpass länge nu att jag nästan gick på rutin.

Istället för att svänga hemåt, svängde jag åt andra hållet. Dit, där jag springer en del av mina pass. Ren rutin, instinkt… Och jag tänkte: ”Krisar det fullständigt så får jag väl byta om och GÅ 3 km och sen nöja mig med det…!”

wpid-img_20140321_193736.jpg

.
Jag bytte om och joggade iväg.

Lovade mig själv att inte ha några krav alls! Lyssnade på kroppen, saktade ner när jag blev minsta flåsig. Ett par gånger blev det t.o.m. korta gå-sträckor, bara för att vara extra snäll emot kroppen. Det kändes som om jag sprang i slowmotion! Förvisso utan större ansträngning, men tuggummi-långsamt.

Blev RIKTIGT förvånad när jag kollade och såg att jag hade hållit mitt miltempo (på tävling. Nu är det förvisso ett bra tag sen jag tävlade på milen, men ändå?!)  Jag fattade ingenting och var tvungen att dubbelkolla sträckan och tiden även på jogg.se och jodå, sträckan stämde.

Jag har ju haft ett par riktigt bra distanspass sista månaden. Som nästan har blivit mer tempo-pass än distanspass, märkligt nog. Fast jag är fortfarande lite grann i chock. Om jag har en BRA dag och medvetet kör ett tufft tempo-pass, hur snabbt kan jag springa då?

14 thoughts on “Att aldrig ångra ett pass!

  1. Den där känslan är lite märklig tycker jag! Åtminstone för mig KÄNNS det ju egentligen inte BRA under passet, för det känns sirapssegt och långsamt, men efteråt känns det ju SJUKT bra om tempot ändå varit högt 🙂 Tyvärr är det alltför längesen jag fått uppleva den känslan…

  2. Härligt! Jag ångrar cirka ett pass av hundra, och då ångrar jag inte själva grejen att jag gett mig ut, utan snarare att passet inte fått mig att må bättre. Man kan se på det från en annan synvinkel också – hur ofta ångrar man sig när man struntar i att ge sig ut och istället sitter inomhus och inte gör nånting? Givetvis är det nog olika för alla, men jag ångrar mig nästan varje gång jag skippar ett pass, eftersom det helt enkelt inte gör att jag mår bättre… 🙂 Bra jobbat!

  3. Det är väl de passen som egentligen är mest peppande! Bra jobbat att komma ut trots bristande inspiration, det är min svaghet!
    Själv hann jag egentligen inte springa igår men tog en 2,5km omväg till affären och dessa 2,5km som är så sjukt kort kändes så himla tungt. Tills jag insåg att jag sprang mycket fortare än jag brukar! Kändes som 7min/km men var 5,45.. (5,0! I början)

  4. Spännande och fascinerande hur ens form liksom lurar under ytan och bara väntar på att få explodera ut!
    Ha den bästa av helger!

  5. Ofta är det ju så, när man tror det ska gå kasst går det superbra och när man är laddad och full av självförtroende så går det inte alls.

Kommentera

