Självförtroende i löpningen!

Någonting har hänt och jag är ärligt talat förvånad.
Jag har förvisso sprungit regelbundet hela vintern, men ändå blir jag lite frågande när det helt plötsligt ”lossnar”. Senaste distanspassen har känts kanonbra. Förra veckan 4 minutare kändes bra. Igår hade jag tänkt köra ytterligare ett distanspass. Började relativt lugnt. Första km gick i ”normalt” tempo. Sedan ville kroppen inte ta det lugnt längre. Nästkommande 3,5 km gick i betydligt högre tempo.

Efter den öppningen fick pannbenet för sig att det skulle jävlas lite…
”- Nu ska vi se; Fixar du tusingar efter den (alldeles för långa OCH snabba) ”uppvärmningen”? *hånlog*

De första tre gick i ca 5,05 – 5,15-tempo. Sista tusingen gick i 4,59 (!)-tempo.
Och visst det var rejält flåsigt, men inte alls så jobbigt som det borde vara, när det gäller mig och tempo runt eller t.o.m. strax under (!) 5-tempo! Den allra största förändringen sker i huvudet på mig just nu. Jag inser MENTALT att jag fixar det. Att min kropp fixar det. Att jag inte ”dör” om jag kör ett snabbare tempo. Och att kroppen faktiskt hänger med relativt bra, trots att jag flåsar som jag-vet-inte-vad… Skönt insikt! 🙂

Finns ju dessutom värre ställen att springa tusingar på… I.N.S.P.I.R.A.T.I.O.N.!
.

intervaller

20 thoughts on “Självförtroende i löpningen!

  1. Ping: Mitt 2014 – Del 1 (Januari – Juni) ! | Rund är också en form!

  2. Exakt!! Det är i huvudet det händer! Känner samma själv just nu (ävenom jag får bli bättre på att lägga upp min löp- och styrketräning så det maxar varandra på bästa sätt).
    Spännande och inspirerande! och vilka mysiga tider du presenterar 😀

Kommentera

