Matfällor…? Jag blir lite mörkrädd…!

Vad är det som händer egentligen?
Idag kan man läsa en artikel där en dietist på aftonblaskan ska tipsa om ”Åtta luriga matfällor”.

”På vissa matvaror kan vi se fett och socker med blotta ögat. ­Andra ser ut och känns nyttiga men är egentligen riktiga kaloribovar, proppfulla med fett och socker.”

.
Sedan när blev Surdegsbröd, nötter, mörk choklad och honung farliga ”bovar”?

Och sen när blev fett livsfarligt? Självklart ska man inte äta det i obegränsade mängder, om man BARA ser det ut ur kalorisynpunkt (vilket artikeln faktiskt gör). Men att använda som honung som sötningsmedel istället för socker är väl ett BRA alternativ? Att äta surdegsbröd med makrill på; blev det dåligt helt plötsligt? Ett par bitar mörk choklad fullsmockat med antioxidanter. Dör man av det?  En liten påse nötter som mellanmål istället för att gå hungrig och riskera att äta något onyttigare senare; Var är logiken?!

Inte konstigt att fler och fler stressar upp sig över kosten.
Får ätstörningar och/eller konstig inställning till mat och dieter. 😦 Jag har själv aldrig funderat i de banorna, så det kanske är ”lätt” för mig att uttala mig (?) Men i all kosthysteri, känner jag att jag bara måste säga vad jag tycker. Tänk inte så mycket. (Men lite grann, förstås). Ät med sunt förnuft. Klart att 6 skivor barkis med goudaost inte är det allra bästa mellanmålet. Det förstår nog de flesta. Men äter ni en skinkmacka, en näve nötter och ett glas apelsinjuice; det är helt ok!   Tänk efter själva och lyssna på magkänslan!

 

Man måste inte äta enbart äggvita, mandelmjölk, chiafrön, nötssmör och bladspenat.
Hänger ni med på vad jag menar? 🙂
.

matfällor

29 thoughts on “Matfällor…? Jag blir lite mörkrädd…!

  1. Jätte, jätte bra inlägg. Något som berört mig väldigt mycket och som jag fått tampas med under den senaste veckan. Hetsen att äta rätt. Hetsen att undvika allt onyttigt. Och då allt kommer omkring känns inte det bra!

  2. Ping: Matfällor och hälsohets | mammaspring

  3. Hur många dietister finns det som säger samma sak? Till människor som behöver stöd och hjälp i sitt ätande, man kan bara spekulera men det är så tråkigt. Att äta gott och bli skönt mätt och samtidigt veta att man ger sin kropp bra saker som de du räknar upp, det är svårslaget!

  4. Det är ju ett smärre under att vi lever överhuvudtaget, med tanke på att vi vågar stoppa i oss det där livsfarliga som stavas mat. 🙂

  5. Jag tycker bäst om en studie jag läste om, där ett tvillingpar (samma genetiska förutsättningar) tog varsin diet en månad. En var, nästan, utan fett, en utan kolhydrater. Visst gick de ner i vikt, men i alla tester (reaktion, styrka, snabbhet mm) gick de back… Man behöver fett och kolhydrater, i lagom mängd.

    Väldigt bra inlägg, tycker jag! 🙂
    Kramiz Emma

  6. Jag vet inte varför mat har blivit ett så infekterat ämne. Det verkar som om många numera är fullt upptagna med att slå varandra i skallen med olika kostråd. Sunt förnuft tycks inte längre få förekomma. Jag har dock en teori och den går ut på att mat har ersatt religionens makt över människan. För en troende i den ena eller andra kostriktningen är det lika orent och sydigt att stoppa i sig fel saker som för en muslim att äta gris. Och media tar förstås alla tillfällen att utnyttja de här ”religionskrigen” för egen vinning.

    Själv äter jag nyttigt och onyttigt i en enda skön blandning… och ja, jag vet, jag kommer aldrig till himlen.

  7. Som vanligt är dom helt fel ute… Man blir så less. Finns ingen logik. Handlar bara om att äta så lite som möjligt. Och det funkar ju bra? Not…

  8. Äsch, man måste ta all forskning med en nypa salt. Det handlar ju om vad de får bidrag att forska om just för stunden…

    Sv. nej faktiskt inte Nolhaga utan Lejonberget. Ovanför där vi bor 🙂 Kram.

Kommentera

