Trögstartad!

Hur tänker man (läs jag) när man ger sig ut på en runda 5 minuter efter intagen middag?
Herregud, vad jag kände mig tung och småsvullen under de första km… Normalt sett är det ju antingen benen som sätter gränsen, alternativt kass flås. Den här gången var det ingetdera. Jag fick sakta ner ett par gånger pga ILLAMÅENDE. Jag vet ju att jag ska vänta minst 45-60 min innan jag springer, men ibland är tiden knapp och för att hinna innan det blev mörkt var detta tyvärr enda alternativet… Ja, ja, man lär så länge man lever, eller hur var det…? 😛

Som tur var sjönk maten ner en aning efter ett tag.
Sista 4-5 km hem gick betydligt bättre. Ca 6,30-tempo (vilket är helt godkänt i kuperad terräng på vägen ”dit”) och sedan 5,57-tempo på vägen hem. Det säger väl en del om att man INTE ska äta för nära inpå maten? Och galet nöjd med tempot! Häftig känsla, när man märker vad som börja hända med kroppen. 😀
.

image

 

9 thoughts on “Trögstartad!

  1. Jag hade det som en av mina första lärosteg för att kunna springa riktigt långt och nu menar jag Riktigt Långt. Att dra ut på en löprunda direkt efter maten.
    Tanken var att träna det, att se hur mycket jag kunde stoppa i mig och då i vilket tempo jag kunde hålla.
    En enormt viktig liten detalj när man har rivit sina gränser och ska utforska det där lite längre bort.

  2. jag har ganska hög metabolism och brukar ha 1 h 30 min som gräns. och då är det mkt grönsaker och lätt mat. har jag inte tid att få in maten så drar jag shake!

  3. Förmågan att träna nyäten går visserligen att träna upp, men 5 min verkar i snävaste laget. Är verkmästaren i magen på gott humör brukar en halvtimme räcka för mig, men inte alltid och då känns det segt att ge sig ut.

Kommentera

