Stark, Starkare…?

Det är roligt när man ser resultat!.
För ett tag sen testade jag ju bänkpress. Jag har kört med ”Body pump-stänger” och lägre vikter tidigare, men det var egentligen när jag började på det nya gymmet i Januari som jag testade ”riktig” bänkpress. Första gången var det knappt så att jag orkade att köra med ENBART stången (20 kg).

Eftersom jag aldrig har prioriterat bröstmuskulaturen har jag varit riktigt klen där… Hehe! Men sista tiden har jag kört övningen relativt regelbundet och på gårdagens styrkepass blev det dels ”Cross Overs” i cable crossen och sedan bänkpress på det. Brände skönt i bröstmusklerna! Det blev tre set på 35 kg. Inte riktigt dubbla vikten, men nästan! Körde 5-5-2 reps och sänkte sedan till 30 kg och körde två set x 5 reps ytterligare. Det artar sig…! 🙂

I övrigt blev det axlar och core! .
När man får till de där där passen när musklerna bara skriker av utmattning… Och det är KNAPPT att man får upp vikten på sista repetitionerna; då har man lyckats! För att inte tala om magen. Kände mig såååå klen under de sista repetitionerna…! Haha! 🙂

 

* Drag till hakan 4×8 reps
* Militärpress, 4×6 reps
* Axelflyes, Cable Cross: 4×8 reps
* Baksida axel Cable Cross (liggande): 4×10 reps

* Cross Overs, Cable Crossen: 4×10 reps.
* Bänkpress: 5 set

* Russian twist med medicinboll: 3×30 reps
* Fällkniven med medicinboll: 3×10 reps
* Knäindrag på pilatesboll: 3×8 reps

 

vikter

20 thoughts on “Stark, Starkare…?

  1. Tufft pass!
    Jag gillar ju bänkpress, men kan tycka det är lite läskigt att göra det ensam (saknar gymkompis!!), särskilt när man börjar ladda på mer vikt.
    Kramen!

    • Jo, men det ÄR lite läskigt faktiskt. Hade jag haft någon som passade mig hade jag nog vågat ytterligare lite mer. Nu lyssnar jag noga på musklerna och lägger upp stången när jag känner att jag FIXAR inte en till till 100 %.

  2. Så kul när man märker framstegen, inte alltid man gör det. Jag kommer väl få börja om på noll nu efter min bröst operation på bröst så det blir väl bara stången för mig med till en början.

  3. Jag provade bänkpress igår för första gången på flera år. Var rätt lycklig när jag åtminstone fick lägga på 2,5 kg extra på stången!;) Körde 3×12 på det och det känner jag idag… Börjar tycka att det är riktigt roligt att träna på gym!
    Kram

  4. Önskar att jag hade tyckt styrka var så där kul….men det gör jag inte. I alla fall inte på gym. Funktionellt funkar och gärna utomhus, men inget annat. Hur ska jag någonsin bli stark tro?

  5. BRA övningar! Åh sådär kände jag idag på benpasset, härlig känsla när de sista repetitionerna känns som att musklerna bara skriker 😉 Bra jobbat!

Kommentera

