Mer terräng – Mer leder! Helst utan oinbjudet sällskap… (?)

Jag har ju nämnt tidigare att jag kommer fokusera lite på upplevelser i år.
Att istället för att fokusera på tävlingar (men det blir nog ett par såna ändå) har jag ju tänkt att jag ska njuta av fler terrängpass och de vandringsleder/skogsleder som finns att utforska i min närhet (och även en bit härifrån om tillfälle bjuds).
Jag skrev sist att ”i sommar ska jag…”, men jag har ju faktiskt fuskat lite… 😉 Under den här (oerhört tidiga) våren har jag sprungit Hol-leden, Potatisleden och igår blev det delar av Kärtaredsleden. Den här gången fanns inte tiden att springa hela, så jag kommer nog ta en ”revansch”-runda längre fram, men den var bitvis riktigt fin!! Som balsam för själen!

image

Det blev ett riktigt lugnt njutarpass.
Jag kom på mig själv att tänka: ”Oj, orkar jag springa så här länge i teknisk terräng utan att flåsa/ Orkade jag springa uppför den branta backen? Jag blev ju knappt trött”.
Även om tempot var relativt lugnt så märker jag ändå skillnad gentemot hur terrängpassen kändes för ett år sen! Kul! Men lite rödmosig blev jag ändå ”förstås” 🙂

image
Nästan magisk skog bitvis!
Vid ett tillfälle fick jag känslan av att någon var bakom mig. Sådär riktigt, riktigt tydligt! Vände mig om men såg ingen. Fick en rysning genom kroppen. I nästa andetag tyckte jag mig känna ”något” som drog mig över håret….?! (Ja, jag blev lite halvt nojig!!) Men kom ändå på mig själv att tänka:
”Ja ja, ok. Jag fattar. Du är bakom mig. Fine…”  (Vet inte varför jag fick för mig att tänka så?)  Men så fort jag hade tänkt den tanken försvann obehagkänslan och jag kunde fortsätta att njuta. Helskumt..!?
Hjärnspöken?

image

12 thoughts on “Mer terräng – Mer leder! Helst utan oinbjudet sällskap… (?)

  1. Ping: Mitt 2014 – Del 1 (Januari – Juni) ! | Rund är också en form!

  2. Tycker ditt fokus på upplevelselöpning är helt rätt!
    Skogsväsen är oftast vänliga varelser (hoppas jag), för jag har också upplevt den där ”närvaron” ibland. Hoppas på vättar och älvor, inte bergatroll och vildvittror.

  3. Jag kom också att tänka på John Bauer-skog!
    Magiskt hursomhelst och jag kan också uppleva ”jag är inte ensam här” ibland, särskilt om skogen är tät och det är väldigt tyst. Tysta fåglar är också scary… fast det kan ju betyda att de tystnar när man kommer älgande, liksom undra vad detdär är för galning på två ben?!
    Helt galet förväntansfull inför alla trailäventyr som väntar!

  4. Riktiga JohnBauerSkogar du springer i och det är klart att trollen blir nyfikna på folk som kutar genom deras revir. Men skogstroll är snälla varelser, så du kan lugnt kuta vidare även om någon råkar dra dig lite i håret.

Kommentera

