Lördags-terräng och höftproblem.

Det kanske vara lite tur i oturen…?
Att det inte blev någon tävling igår, menar jag. Jag gav mig ut på en egen mil-terrängrunda när sambon kom hem från golfen. Och det är ju synd att säga att kroppen var på topp… Benen kändes rätt så ok, men flåsigt och tung andning.

Skönaste door-to-trail-skorna (som jag har ägt); Pearl Izumi var dock nöjda att få komma ut. De kändes sköna på foten (som de oftast gör)! Bara hala stenar och spänger som inte är deras starka sida. (Som jag nog har nämnt innan). Men nästan perfekta för stiglöpning, med lite grusvägar däremellan.

image

Fina torra stigar, men dock väldigt kuperat bitvis.
Som alltid är i hemma-krokarna. Springer jag här är det väldigt svårt att få till ”lätta, återhämtningspass”. Ska det till, får jag nog nästan GÅ hela sträckan. Så kanske inte konstigt att man flåsar lite mer än planerat emellanåt…? Hehe! 🙂

image

Kom fram till den här sjön och var lite sugen på att följa den längs höger sida.
Enligt min gps-karta ledde den mer eller mindre ända fram till en skogsväg längre fram. Men jag har under de senaste rundorna känt av min vänster höft lite grann. Tyvärr så även igår. Det är svårt att säga exakt var det gör ont. Men när det småhugger lite i höften, ilar det ofta  även ner emot ankeln/foten samtidigt. Nästan som om det är en nerv som är lite i kläm..? 😦 Det gör inte så ont att jag inte kan springa, men det känns dumt att utmana ödet med långpass just nu.

Någon som känt av något liknande?

image

10 thoughts on “Lördags-terräng och höftproblem.

  1. Ingenting ont som inte har något gott med sig, säger ju ordspråket. Som andra påpekar är det nog inte särskilt bra att springa lopp med skadekänningar. Jag har ibland känt något liknande, som en elstöt som drar från höft till ankel, men som tur är så har fenomenet varit övergående.

  2. Vilka pass du får till i dessa miljöer.
    Har inga besvär med höft och har tyvärr inget tips eller råd.
    Hoppas det är övergående
    Kram

  3. Var försiktig med höften. det kan vara en massa olika saker. Kanske inte ens sitter i höften egentligen.

    Och ja, det var nog ”tur i oturen” att det inte blev något lopp för då kanske du tagit i så mycket att det blivit ännu värre.
    Krya på dig!

  4. Jag önskar att mina stiga var liter mer kuperade. Häromkring måste maan leta frenetiskt för att hitta några backar värda namnet.
    Om den där höftsmärtan sitter lite åt det bakre hållet skulle det säkert kunna vara piriformis som spökar. Blir den kort brukar den dessutom klämma på ischias-nerven vilket ofta ger en strålande smärta ner i ben och fötter. Rumpstretch är i så fall bästa botemedlet!

    • Jag körde mycket töj och stretch av höfter och baksida lår/rumpa igår kväll. Jag har fuskat med stretchning senaste tiden, så det är inte alls omöjligt att det ligger något i detta. Det kan ju inte skada i alla fall. Tack för tipset. 🙂

  5. Jag kan känna av höften ibland, eller jag upplever det som att hela högra sidan kan vara lite mer utsatt än den vänstra, så så att det kan kännas ända ned i knäet. Jag tror det beror på att jag är lite sned. För mej brukar det funka att stretcha ordentligt och då speciellt såna stretchövningar för löparknä. Då känner jag också att höger sida är betydligt mer stram än vänster.

Kommentera

