Jag tycker inte om löpare!

höftInte just nu i alla fall…. 😉
Just nu är jag inne på min 5:e dag utan löpning och abstinensen finns definitivt där! Jag läser om – och ser bilder från löprundor på bloggar och forum. Något frustrerande…!! Nu förstår jag de stackarna som klagar över betydligt längre skadeperioder. Fy tusan…

Känningarna” i min höft känns betydligt bättre, men jag vågar (faktiskt) inte ens testa att springa än.  Den logiska sidan tänker att det troligtvis är det ”bara” överansträngning pga ökat antal km senaste månaden. Den nojiga sidan tänker stressfraktur i höften, därav rädslan att ens testa. Tänk om jag gör det värre? Och hur länge behöver jag vila om det ”bara” är en överansträngning?

Det positiva (tror jag) är att det kom ganska nyligen.
Jag har nog bara känt av ”småhuggen” och ilningarna ner i benet under de 2-3 (kanske möjligen 4) senaste passen. Inget jag har ignorerat och kört på med, under en längre tid, alltså. Nu har jag kört stretchning/yoga med fokus på både höftböjarna och sätesmuskulaturen senaste dagarna. Hoppas det hjälper! Känner mig faktiskt riktigt stel; särskilt i vänster höftböjare (där jag har känt av ”molande” värk).

16 thoughts on “Jag tycker inte om löpare!

  1. Förstår dig precis! Jag tycker att det är riktigt jobbigt att läsa bloggar nu då ”alla andra” verkar vara i sitt livs form och springer snabbpass och ultran och allt möjligt på magnifika tider och jag går bara bakåt och bakåt och bakåt i min utveckling… 😦 Krya på dig!

  2. Trist med skadekänning, men det är helt rätt att vila bort / satsa på försiktig rehabträning.

    Jag förstår vad du menar med frustrationen också, jag har inte sprungit sedan i söndags, det kryper i benen. Slipper dock skada.

    Krya på dig och se till att komma ut skadefri på ”andra sidan”.

  3. Förstår känslan. Löpare är det värsta som finns när man själv inte kan springa. Hoppas höften snart känns bättre, och om det är till någon tröst springer jag inte heller just nu 🙂

  4. Och aldrig ser man så många löpare som när man inte själv får springa. Alla borde solidariskt ställa in sina löppass! 🙂
    Ett suveränt sätt ( för mig) att komma åt utåtrotatorerna (bråkar ofta i höften) är att stretcha häcken genom att lägga upp en benet böjt på ett höfthögt bord och luta sig fram över det. Om du förstår… För mig fungerar det mycket bättre an traditionell rumpstretch där man ligger på rygg och drar den böjda benet mot sig.

  5. Frustrerande att behöva bromsa, oavsett vad det gäller. Man är ju sig själv närmast och när något krånglar så behöver man få älta sig i det, vila och bryta ihop litegrann 😉 Håller tummarna att din rehab bär frukt och att du är ute på stigarna snart igen! Kram!

  6. I know the feeling!! Vila skadar aldrig och om det inte återkommer så är det bara att köra på! Jag har fått lite trevliga rehabövningar att pyssla med nu. Det känns bra att ha en plan.

Kommentera

