Den nakna löparen?

Det är oerhört många av er som redan svarat på detta och jag är nog sist. Men jag tycker såna här listor är ganska kul så jag hänger på. Blev utmanad av ”Löplust”. So here it goes:

1. Vilken typ av löpare är du?
Skogssnigel! Utan tvekan. Vad det nu innebär… Jag lämnar ju inget spår efter mig, men ni fattar…! Haha!  Jag tycker om lugna och sköna pass. Kanske lite för mycket (?)

2. Hur länge har du löpt?
Jag sprang lite sporadiskt när jag var i 19-20-årsåldern. Det fanns motionsspår precis där jag bodde, men det var alltid ca 4 km och alltid samma tempo. ”Fastnade” inte på riktigt då. Efter att ynsta sonen föddes (2011) började jag springa lite smått, just för att det var så lättillgängligt och flexibelt, när man hade småbarn. Men det var först drygt ett år senare som jag blev kär i terränglöpningen!

3. Hur mycket löper du per vecka?
Det  brukar ligga på ca 2-3 mil per vecka. Jag hade gärna sprungit mer, men det här är den mängden som funkar för min kropp. (Just nu). Ökar jag brukar det vara någonting som protesterar, så jag ”nöjer” mig, for now.  Ett par mil är bättre än inget alls! Och så kompletterar jag med annan träning, särskilt yoga och styrketräning.

4. Vilket är ditt “feelgood” tempo?
Det beror faktiskt lite på hur man menar.
1. Är det i skog eller på platten?  Det brukar ligga på ca 7,30-7-45  tempo i skogen (beroende på terräng så klart).
2. Är det vilket tempo jag kan hålla under ”hur länge som helst”? På platten är det ca 6,40-tempo
3. Är det det tempo där KROPPEN fungerar bäst, vad gäller teknik och löpsteg? Ca 5,45-tempo. Det är där jag hamnar om jag bara ”springer på” och inte håller koll på vilket tempo jag håller. Tyvärr är det inte samma tempo som lungorna tycker är lika mycket ”feel-good” efter ett par km… 😉

5. Vad måste du ha med dig på ett pass?
”Måste…?” Tja, löparskor är ju ganska trevligt. Men hade jag, av någon anledning blivit tvungen att springa naken, så hade väl det funkat också. 😛 Klocka och pulsmätning är inget jag lägger fokus på (förutom på intervallpassen).

6. Varför springer du?
För att jag älskar det! Och då handlar det inte om att jag alltid flyger i kläderna och studsar ut genom dörren med ett leende på läpparna. Nej, absolut inte… Men jag ångrar ALDRIG ett pass! Känslan när man sprungit går inte att jämföra med något annat. Att köra ett styrkepass kan vara roligt och jobbigt, men ger ändå inte samma känsla i kroppen. Och löpningen är min ”ventil”. När jag är irriterad, frustrerad, känslosam, ledsen eller stressad funkar det bättre än något annat. Jag mår kanske inte toppen efteråt. Men jag mår alltid BÄTTRE!

7. Har du någon gång ljugit för att få springa?
Nej. Varför….?

8. Hur ofta köper du löparskor?
För ofta om du frågar min sambo. För sällan om du frågar mig… 😛 Men det har väl i snitt blivit ca 2-3 par skor per år. Ibland några fler, ibland några färre.

9. Var/hur handlar du din löputrustning?
Det är väldigt olika. Några toppar har jag t.o.m. köpt på Ullared… Handlar jag i stan blir det oftast Intersport, Stadium eller Team Sportia. På nätet är sportamore.se en favorit. Jag har även spanat in nätshopparna på startfitness och wiggle, men har inte fått tummen ur att beställa därifrån (ännu).

 

wpid-img_20140326_173357.jpg

 

10. Dygnets bästa springtid?
I teorin vill jag säga på morgonen! Jag drömmer om att vara en ”sån där” som njuter av morgonpass, för att sedan ha hela eftermiddagar/kvällar fria till annat. Men det GÅR INTE! Får min kropp bestämma (och den har ju faktiskt en del att säga till om…) så är det eftermiddag som är optimalt. Allra helst ca kl 15-16, men oftast blir det först efter jobbet, vid 17-18-tiden.

11. Hur ofta tävlar du?
Inte särskilt ofta. Kanske 2-3 gånger per år, på sin höjd. Jag kan tycka att det är kul med tävlingar, men jag blir så jäkla nojig och nervös..! Rädd att jag inte ska hitta, rädd att jag ska köra fel på vägen dit, att inte hinna hämta ut nummerlappen, rädd för att komma sist osv osv… Jag kollar ofta på tävlingar som ligger inom 5-6 mils radie. Ni som flyger till andra världsdelar och springer; Allvarligt, jag hade svimmat, tror jag…!?

12. Vilken är favoritdistansen?
Min kropp och jag är inte överens där. Om jag har en bra dag, där jag har en bra känsla och kan springa ”hur länge som  helst” så springer jag gärna 15-20 km. Men har jag en skitdag, kommer huvudvärk och illamående som ett brev på posten efter längre pass och då önskar jag att jag hade rivit av en tuff 5 km istället! Jobbigt det också, men inte samma känsla i kroppen ändå..

13. Har du ett mantra som du rabblar i huvudet när du blir trött?
Jag behöver träna upp mitt pannben. I grund och botten är jag nog ganska lat. Det som OFTAST funkar när jag blir riktigt trött är ilska; ”Men skärp dig, Malin!! Kämpa! Hur svårt kan det vara??? Kom igen, köööööör nu!!!” Typ sånt.

14. Springer du helst i grupp eller ensam?
Jag är en mega-ensamvarg!! Gillar att lufsa omkring och fundera, sjunga, flåsa, njuta, svära, ”tassa” och uppleva. Samtidigt kan jag trots allt tycka att det är roligt med social-joggar, så jag är väl lite Schitzofren där kanske…?  😉

15. Hur återställer du dig efter ett långpass?
Matintag och vätska direkt! (Om jag inte mår illa, för då är det tyvärr svårare). Men brukar efter dusch och mat, landa i soffan och bara slappa och se på en bra serie.

16. Vilken snabbhetsträning föredrar du?
Korta intervaller! De är ofta ”kräk-jobbiga” men jag har lättare att mentalt motivera mig till kort och tufft, när jag vet att det är just KORT. En annan favorit är intervall-stegar. (Ex.vis 2 x (800-600-400-200-100 m)!
Jag har dock blivit bättre på tusingar och 1500-ingar. Nu är det bara snabbdistanser jag ska odla lite pannben till också…..!

17. Vilket lopp drömmer du om att springa?
Ett fjäll-lopp! T.ex. Axa Fjällmarathon. Eller att springa ett lopp nere i Schweiz/Österrike. Lopp hade inte varit nödvändigt heller egentligen, bara åka dit och springa hade varit en GRYM upplevelse!

18. Vilken kändis skulle du helst vilja springa med?
Oj… Troligtvis ingen inom löparvärlden. Däremot hade det varit lite småroligt att springa och småprata lite med exempelvis Ryan Gosling… 😉

19. Vilka tre till fem löp/träningsbloggare utmanar du att fylla i den här listan?
Alla som vill (och som, mot förmodan, har varit långsammare än mig).

12 thoughts on “Den nakna löparen?

  1. Jättekul att läsa, jag gillar OCKSÅ såna här listor! 🙂 Och du hann nog inte se det… men jag utmanade dig på precis samma lista igår hihi :p

Kommentera

