Om man vill snabbare på milen…

…ska man springa kuperat. Jättekuperat!
Som Billingen-kuperat. För det ger uppenbarligen starka ben. Förvisso har jag sprungit aningens mer generellt sett, de sista månaderna, så det kan väl göra sitt till. Men däremot har jag inte sprungit särskilt mycket kvalitetspass. Mest i skogen och i njutar-tempo. Jag menar, skratt-/fotograferings-tempot under Billingen-helgen, var ju inte på något vis snabbt. (Även om det var fysiskt jobbigt för mig ändå. De andra ultra-typerna var ju knappt andfådda). 😉

Hur som… Något har hänt.
Igår sprang jag på en något mer flack bana (dock inte asfalt). Och jag kände när jag joggade iväg att benen kändes spänstiga. Ingen känsla jag brukar vara bortskämd med… Det kändes lite slitigt på några ställen, men överlag starka, s.t.a.r.k.a ben?! Häftig känsla!  Sedan att himlen hade öppnat sig och regnet VRÄKTE ner, så jag blev fullständigt (!) genomblöt, det är en annan sak.

En annan märklig känsla är när jag efter passet, står och stretchar.
Med regnet droppandes ifrån hela mig och mina genomblöta tights och linne. Och det springer förbi en tjej i långa tights och JACKA? Det var ju klibbigt, äcklig, tokvarm åskvärme i luften… Måste blivit hiskeligt varmt i jacka…?? Men vi är ju alla olika och tur är ju det!  😉

wpid-IMG_20140216_153223.jpg

Från ett annat stormigt/regnigt tillfälle, men jag var MINST lika blöt den här gången!
(När detta fotot togs, regnade/blåste det in vatten in i örat minns jag)! 😛

10 tankar om “Om man vill snabbare på milen…

  1. Kanske därför jag aldrig blir snabbare på milen. För att jag inte springer kuperat alltså. Dags att ta tag i de här backarna snart. Har en bergsmara som väntar i sommar. Hua….

  2. Har samma känsla. Jag travar på i maklig (skogs)takt för det mesta och tänker inte så mycket på tid och form. Sen när jag hamnar på väg utan stubbar och mossa 😉 så inser jag att det är bra fart under fötterna, sådär utan att ta ihjäl sig av ansträngning. Skön feeling helt klart!

    Regnlöpning = skööööönt! 😉
    Kramen!

  3. Jag MÅSTE verkligen ta tag i backarna. Har ett fjällmarathon som väntar och en omgivning som ger mig 30 höjdmeter per runda…. GAAAH! Tummen ur nu Anna. Har ju ett millopp också som hägrar och lite gratis snabbhet där skadar ju verkligen inte! Tack för påminnelsen!

  4. Helt sant, jag var i mitt livs form förra hösten när jag tränat långa snabbdistanser i vårt grymt kuperade motionsspår inför Lidingöloppet, hela sommaren!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s