Långpass i värmen.

Två felspringningar och två skrämsel-stunder.
Det kan väl sammanfatta gårdagens långpass. De två skogsduvorna som skrämde mig (vid två olika tillfällen) är ju inget konstigt. De blev rädda för mig, lyfte, lät en del och skrämde mig innan jag fattade vad det var. (Nä, jag är nog inte den modigaste traillöperskan…) 😉

Felspringningarna skyller jag på värmen.
Min hjärna blir nog lite ”seg” och smått förvirrad när det är över +20 grader. Fast vad gör ett par km extra, när det ändå är långpass?

image

Det blev delar av Hol-leden.  Både delar av  den längre (röda) och den kortare (vit/lila).
Improviserade och sprang lite ”huller om buller”. Vem har sagt att man måste följa en led till 100 % ? Nej, exakt! 🙂 Det blev fina stigar och ljuvliga gräsvägar, längs milsvid utsikt över åkrar.
Kroppen kändes hyfsad. Ok flås, men däremot smått sega ben. Efter halva passet kändes det som att en lätt huvudvärk smög sig på. Som tur är, blev det aldrig värre. (Sprungit sig till migrän har vi testat på innan. Ingen höjdare…!)

image

Vi var lika snygga när rundan nästan var slut.
En tomatröd, genomsvettig matte och en flåsande, tung-viftande ”Vit Fara” (som ändå fick dricka vatten regelbundet på rundan). Han verkar ha lika ont av värmen som jag (?) När jag senare kollade på klockan insåg jag att det kanske inte var så konstigt att jag hade sega ben och lätt huvudvärk. Om mina långpass normalt sett går i ca 7,30-tempo, hade dessa 15 km gått i 6,20-tempo (?!) Ooops…. Hur gick det till? Och jag som inte ”tål” värme… 😛
(Kan det ha delvis berott på den förberedande ”Shot:en” hemma, med salt och vatten, som jag fick tips om under Billinge-helgen?)

image

19 thoughts on “Långpass i värmen.

  1. Ping: Mitt 2014 – Del 1 (Januari – Juni) ! | Rund är också en form!

    • Han försökte med det de första rundorna, men han fick pinka av sig precis när vi kom ut. När jag sen började springa var stopp inte ok. Stannade han, drog jag bara med honom, så nu är det oerhört sällan han försöker… 🙂

  2. Vad för shot?
    Ser ut som om du springer i Trollskogen.
    En fråga till, hur sprang du dig till migrän, haft det innan? Kan du beskriva känslan?
    Kram

  3. Tufft jobbat! Jag längtar ut i skogen och långpass, ännu mera efter ditt inlägg. Nu är det svalare här, så jag har höga förhoppningar inför veckan 🙂

  4. Oh en till vit Fara! Jag gissar att det är en vit herdehund? Jag har en lika dan som dessutom heter Fara 🙂 Härlig springkompis!

  5. Tänk på att det är farligt för hundar att motionera i värmen, de kan inte reglera kylan i kroppen genom att svettas som vi människor.. Bra jobbat förresten, ni ser ut att trivas tillsammans 🙂

  6. Wow vilket härligt långpass, strongt att köra på i värmen. Jag har anmält mig till ett 30k traillopp i juli (!!!), det ska bli väldigt spännande. 🙂

Kommentera

