Yoga Yin!

Tokvarmt ute (+24 grader!) och lite småkänningar i halsen (?)
Inte upplagt för ett intensivare pass med andra ord. Det fick blir premiär för Yoga Yin. Inomhus, med aircondition. Win win, för en värme-känslig som jag! 😉

Det var ett helt annat upplägg att ”vanlig” yoga.
Om man nu kan kalla det så? Det finns ju hur många olika yogastilar som helst, men jag menar den med ”hunden”, ”kobran”, rotations- och balansövningar m.m. Den sk. ”yang”-yogan som fokuserar på muskulaturen.
Yin-yogan är tvärtemot inriktad på leder, ligament och bindvävnad. Den mjukar upp kroppen och varje position hålls under en längre tid; i 3-5 minuter. Man ska kunna slappna av. Känns övningen för mycket är tanken att man ska ”släppa efter” lite.  Bl.a. –> här kan man läsa lite om den.

Det var oerhört skönt, men annorlunda.
Inte lika intensivt och svettigt som ”vanlig” yoga, men kroppen blev mjuk och framför allt avslappnad. Och min stela löparkropp behöver det. Och även mitt småstressade sinne. 😛
.

image

12 thoughts on “Yoga Yin!

  1. Yinyoga är alldeles underbart 🙂 När man hållit på ett tag blir man vigare än på många år 😉

  2. Jag har inte testat Yin yoga, men det låter som något som skulle passa mi, som komplement till den ”vanliga” yogan om inte annat!

  3. Jag håller också på att försöka lära mig hitta ro till yin-yogan. Hittills har det bara blivit kortare pass via yogobe men det går iallafall bättre än väntat 🙂 föredrar dock mer dynamiska sekvenser, men som variation känns det riktigt bra.

Kommentera

