Storlek på portioner – Hur blir ni mätta?

Ibland funderar jag på om det är mig det är fel på.
Att jag äter onormalt stora portioner…? När man surfar runt i bloggvärlden får man ju ofta tips på jättegoda rätter! Och jodå, jag tycker att det ser gott ut…! Som mellanmål.

Jag känner så här;
Alla ni som tränar; behöver man inte äta ordentliga portioner? Hade jag ätit detta efter ett av mina träningspass, hade jag ju varit hungrig igen, efter en timme. En lax, lite kyckling och sallad till?
Min undran är följande; Tar ni bara kort när ni äter ”nyttigt” eller färgglada rätter?
Eller äter ni alltid så här?

Ingen som fotar när ni äter exempelvis kalops och potatis (och grönsaker).
Är det för att ni inte äter ”sådan” mat alls, eller för att det inte gör sig bra på bild?

middag

Foton:
Ida Warg
Sara Back
Levstarkt
Lina Björkskog
Skinnyjeans
LinneaTraining
PT-fia

 

17 thoughts on “Storlek på portioner – Hur blir ni mätta?

  1. Jag tror det kan vara synvilla. Det är helt beroende på hurdana tallrikar man har. Och många gånger gör jag i alla fall själv som så att ifall jag vet att jag ska fota, så lägger jag upp en matbild. Sedan efter att jag fotat kan jag lägga upp mer, eller så tar jag till. Tro mig – i alla fall hos oss så äter vi som hästar!

  2. Du får komma och göra mig sällskap – här petas den inte i maten. Och när jag ibland försöker göra ännu mer mat så att det ska räcka till dagen efter – ja då äter vi ändå upp allt.

  3. Det här med portionsstorlekar är ju jätteintressant, tycker jag. Jag äter gigantiska portioner, men får inte i mig jättemycket kalorier (energi) ur det ändå, eftersom jag främst äter veganskt och rena råvaror. Den maten innehåller ofta färre kalorier än mycket annan slags mat, så jag måste vara noga med att få i mig tillräckligt mycket för att må bra och orka träna. Viktigt!

    Tips för er som gärna vill äta mer färgglatt: ät en enkel, god sallad till varje huvudmål! 🙂 Går ju att fixa kvällen innan. På t. ex. bladgrönt (spenat, ruccola, mache) och dina favvogrönsaker. Gurka, tomat, paprika, rödlök, och gärna lite grövre grönsaker som broccoli och riven morot. Allt du gillar! Blanda en vinägrett till, på lite vatten, olivolja, balsamvinäger, salt, peppar.

  4. Förvånande lite kolhydrater på deras tallrikar (den kanske är gömd utanför bild?) ! Jag springer 6-8 mil i veckan och skulle mina tallrikar se ut sådär så skulle de bli soppatorsk ganska fort.. Mina luncher/middagar består av 3-4 potatisar, 1.5 portioner råris/bulgur/quinoa..plus någon proteinkälla och fett därtill. Måste tillägga att jag äter 5 ggr/dag och rejält med kvällsfika..

    Jag upplever att allt för många tjejer som tränar hårt äter för lite..jag själv underskattade mitt energibehov rejält (brukar väl generellt vara tvärtom ?)

    Våga äta mycket om du tränar mycket!

  5. Hoppsan. Behöver man inga kolhydrater när man tränar undrar jag när jag tittar på bilderna. En liten knäckemacka är allt jag kan hitta 🙂 Tur att jag varit med så länge så att jag vet att diettrender vänder.

  6. Åh, jag har tänkt samma sak ibland.Jag fotar också mat ibland… och då oftast när den är extra färgglad. Och ofta är mina portioner STORA :p

  7. Jag bygger på höjden. Tycker alla tallrikar är för små 🙂 Så här liksom: http://piggelina.se/2012/02/bygga-berg/
    Sist jag stod vid buffebordet i Portugal kom en dam och upplyste mig om att magen blir mätt fortare än ögat, och att jag nog inte borde lasta högre… fast jag hade inga problem att äta upp det, herregud jag var ju på träningsläger!

    Men kalops hamnar inte på min blogg, lite för att det är fult men mest för att jag inte äter det… tycker inte om helt enkelt! Älskar mat med MASSOR med grönt, men fyller ut med råris/matvete/quinoa/kamutvete/dinkel. Bara grönt funkar inte för mig, då svälter jag ihjäl 🙂

  8. Så himla bra fråga. Jag har funderat på samma sak många gånger. Blir de inte hungriga? Har jag något fel? Många frågor blir det. Med tre barn i familjen hinner man inte alltid laga den perfekta maten. Tack för din blogg! Den är så ärlig.
    PS: jag köpte ett par Merrell all out rush. Har inte fått dem men väntar med spänning.

    Karin

  9. Det är lite mat på tallrikarna, och en massa sallad som inte är så mättande.
    Helt rätt.
    Men de kanske äter 5 mål eller mer om dagen och då kanske de är lagom hungriga. Jag äter det mesta, brukar dock inte fota typ pasta o köttbullar… Tänker att det varken är kul att se på eller inspireras av.
    Kram

  10. Ingen av mina gamla bilder. Men, i mitt fall kan jag berätta att potatisen, riset eller pastan som oftast inte fick plats. Utan hade en egen skål till sånt 😀

  11. Jag ”husmansäter”! Så trist att fota, men så mättande! Klarar mej inte på sallad, men säger det inte i nedvärderande ton, utan som ett konstaterande. Jag önskar jag åt mera färggrannt, men eftersom jag ändå mår bra, så tänker jag att jag får i mej det jag behöver.
    Hälsningar, Hon som äter som en häst 😉
    Kram!

    • Exakt! Jag önskar också att jag åt mer färgglada maträtter. Men jag har inte tiden (just nu) känns det som. 😦
      Inte det att maten tar längre tid (antar jag) utan att det tar lite mer tid att planera, lära sig recept och köpa in ingredienser som jag aldrig (är van att) ha(r) hemma.

  12. Haha, till frukost äter jag nästan alltid två grova mackor med ost och latte. Boring! Till lunch och 90% av dagarna (inte ett skämt) 8 bitars sushi och middag nästan aldrig potatis (verkligen sjukt äckligt och trist) och inte kalops. Vill inte ha något som simmar typ. Rena råvaror. Helst inte kött så ofta. Mycket grönt. Nästan aldrig godis eller annat skit. Mängder av kaffe. Hur kul är kaffe och sushi på bild varje dag. 😉

  13. Upplever inte att portionerna i sig är så små och jag tror att det är en synvilla. Går man på tex. IKEA och deras husgerådsavdelning så är deras tallrikar gigantiska… hallå man kan vara två personer att dela maten på en tallrik. Tror helt ärligt att detta är ett av våra problem med att vi äter för mycket som i sin tur leder till osunt ätande. Det är sällan det är maten det är fel på utan mer hur mycket vi fyller våra tallrikar. Tror mer på små tallrikar… stora portioner, stora tallrikar… små portioner. Gå på loppis för där kan man fynda mindre mattallrikar. Sen kan jag hålla med om att tallriken med 4 små minibitar kyckling är mumsbitar för min katt och inte ens ett huvudmål för en kvinna oavsett hur mycket hon tränar klarar att stå sig på.

  14. Bra fråga. Jag har ofta funderat på samma sak, och tänkt att det ju inte är så konstigt om en del skribenter säger att de har så svårt att låta bli att småäta på kvällen. I och för sig var inte alla de portionerna du hade på bild så små (utom den med kycklingen, som ju måste vara ett skämt), förutsatt att man äter två sådana mål under dagen och några mellanmål.

Kommentera

