Backintervaller – Varför gör jag det frivilligt ?!

Det är sällan jag kör rena backintervall-pass.
Till största del pga alla backar som ett vanlig terrängpass bjuder på. Men någon gång då och då, blir jag lite sugen. Plus att det emellanåt känns skönt med pass som är korta och intensiva!
Men efter dagens backpass kunde jag konstatera; det är lite som att föda barn. Man gör det inte jätteofta. Och när man väl gör det har man förträngt hur jobbigt det egentligen är… 😉

Foto: theclymb.com

Foto: theclymb.com

Under uppvärmningen kändes benen riktigt sega.
Lungor och flås var med på noterna, men framför allt vaderna stumnade snabbt, trots snigeltempo (?!) Som tur var släppte det litegrann efter en tag och jag drog igång med intervallerna. Jag fegade nog en aning de första 2-3 stycken. Jag springer ju backe så oerhört sällan, så jag tycker det är svårt att avgöra vilket tempo man ska gå ut i…? Efter 5:e var jag riktigt flåsig, men på något märkligt sätt kan man ändå lyckas att pressa kroppen vidare.

Mitt knep var att intala kroppen att varje intervall var den SISTA!
När den sedan var klar så tänkte jag: ”Bara en endaste till. Det fixar du, Malin!” Och sen likadant igen, osv osv. Tänk vad kroppen kan vara lättlurad. 😉

Jag som tycker ”vanliga” intervaller på platten kan vara jobbiga i 5-tempo, blev rejält chockad när jag såg att de första fyra hade gått i ca 4,30 tempo och de fyra sista (!) i 4,10-tempo, med en riktigt raket på allra sista i 3,58-tempo! Skumt att jag kan pressa mig så i backe? Varför vara som andra? 😛

Var förvisso redigt trött efteråt!
Här försöker jag ta en leende selfie. Eller ja, leende och leende… Något åt det håller i alla fall. Ni ser ju…. Haha!
.
image

14 thoughts on “Backintervaller – Varför gör jag det frivilligt ?!

  1. Du är tydligen bäst i lutning. Just nu kör jag själv nästan bara varv på en kort slinga i skogen där det ingår en rejäl stigning varje varv. En slags backintervaller utan stopp kan man säga. Och Maramackan kör backträning utan stopp också läste jag nyss. Har du provat det? Det kanske kan vara din grej också.

  2. Hehe – bra jämförelse med att föda barn. Har ju bara fött ett; kanske därför som jag också bara sprungit ett backpass på typ ett år.

  3. Hej, ingen stor terrängfanatiker än, men efter att ha följt dig tänker jag pröva litet mera på semestern! Backe däremot är kul, och vilket pass du fick till, hur lång backe springer du?

Kommentera

