Olga Rönnberg – Vem har tid för att ”bara” träna?

För ett tag sen skrev Olga Rönnberg ett inlägg som fick mig att fundera.
Jag vet inte… Är det jag som misstolkar inlägget?

Jag håller med henne i ett par punkter. Bl.a. att kvinnor som styrkatränar ofta kör med för låga vikter. Och att vi många gånger är alldeles för lite (och fel) av rädsla att gå upp i vikt… (Tragiskt).

Men den här till exempel:

  • 5 . ”Träna för att träna är inte samma som att träna för att få resultat och resultat är något vi alla vill ha. Vem har tid för att bara träna?”

Vad är ett resultat? Vad innebär det?
Läser man övriga punktar känns det som att det handlar om utseende. Om att få synliga muskler.
Jag säger inte att det inte finns många som villa ha de resultaten. Men..! Det finns människor som tränar för att de ”bara” vill må bra. Att sänka sitt blodtryck eller orka leka med sina barn, är inte det (också) resultat?

Den här punkten förstod jag inte heller riktigt:

  • 3. ”Undvik använda vikter när du tränar din midja, särskilt sneda magmuskler.  Med detta sagt- hoppa av maskinerna! Din midja behöver inte bli tjockare.”

Va? Vadå  ”tjockare” om man tränar magen med vikter…?
.

kettlebells

 

 

11 thoughts on “Olga Rönnberg – Vem har tid för att ”bara” träna?

  1. Usch gillar inte alls Olga. Otrevlig och en riktig besserwisser. Tur för henne att det finns människor som inte ifrågasätter sin PT utan går på allt.

  2. Jag läste också det där med vikterna och midjan. Men om man nu ska lyfta tungt för att få ”riktiga resultat” som hon säger, gäller inte det då även magen?? :O Att bli bred över midjan händer inte över natten kan jag tala om, det ska mycket till för det precis som det krävs stenhård träning och nästintill perfekt kost för att bygga stora muskler nånstans som tjej…

  3. Väljer sällan att läsa något hon skrivit eller uttalat sig om. Finns så många andra som gör det så mycket bättre.
    Som du till exempel.
    Kram

  4. Men det vet du väl att du blir TJOCK om du lyfter TUNGT så gör INTE det! Eller… var det bra att lyfta tungt..? Fast man blir tjock..? Eller… eller… hur VAR det nu igen..?

Kommentera

