Malin-tempo och Ingmarie-style…!

Jag insåg redan igår att det skulle bli riktigt hett idag.
Inte så att jag jublade direkt… Kollade vädret och det skulle som SVALAST bli 19 grader natten mellan igår och idag. Uja… Försökte verkligen gå upp tidig/t(-ARE) men kroppen var inte vaken och fylld med lite energi förrän vid 09-tiden. Planen var ett långpass på närmare 20 km och låååångsamt tempo för att orka med värmen. Det här fotot är efter 1,5 km. Ser ni de GALET stora svettpärlorna i ansiktet?! 😮

image

Vyerna var lika ljuvliga som vanligt.
Blir verkligen LUGN av att se det här framför (och runtomkring) mig. Ljuvliga, ljuvliga skog! ❤ Däremot kände jag, från steg ett, att det här blir tungt!! Fruktansvärt sega ben… Tänkte att det skulle släppa, för min kropp brukar ju ta en stund på sig. Gick korta sträckor och i uppförsbackar för att inte pulsen skulle skena i värmen. Det hjälpte föga…

Det blev inte ens den planerade rundan utan jag vände tidigare än planerat och tänkte att:
”Om jag orkar springa längre, får jag ta en sväng åt motsatt håll”.
Jag ville hålla mig i hemmvid, för jag anade nog oråd redan efter 2-3 km. Jag försökte ta det riktigt lugnt, hålla pulsen låg och drack vatten ur ryggan regelbundet, men som sagt, kroppen var inte med på noterna ändå.

image

Efter ca 5 km blev det ett dopp a-la-Ingmarie!
Sååå underbart skönt med svalkande 18-gradigt vatten! Här är nog enda gången på hela rundan som jag ser lite nöjd ut (som ni ser). Kroppen kändes nedkyld och pigg i ungefär 4-5 minuter efteråt och jag hoppades kunna förlänga rundan. Men sedan fick jag inse fakta; jag blev snabbt lika varm igen…

Efter 7 km gav jag upp! Jag småjoggade hemåt. Och tur var nog det, för jag blev rejält illamående och fick yrsel och huvudvärk nästan direkt när jag kom in. Tog en huvudvärkstablett, lite salt, mycket vatten och fick sedan ligga ner i en kvart för att illamåendet skulle släppa..!

image

Ni som klarar värmen; jag är sååå avis!
Jag önskar att jag gjorde det. Det verkar inte hjälpa att ta det lugnt. Om man redan innan brukar ligga i snigeltempo, finns det liksom inget långsammare. Eller ja, det skulle väl vara ”Malin-tempo” då… Eller stillastående. 😉
Jag får väl hålla till på gymmet, stärka upp kroppen och köra intervallpass på bandet. Nya löpartag i typ September någon gång…? Eller kanske +15 grader och regn inom snar framtid? Tack på förhand!

Har någon bra tips på hur man kan göra för att klara av att springa i värme, snälla berätta!

11 thoughts on “Malin-tempo och Ingmarie-style…!

  1. Tyvärr har jag inget vettigt att komma med, mer än att bara springa tidiga mornar eller sena kvällar. Det är då ända sättet som jag lyckas överleva. Fast framåt slutet av augusti börjar kroppen ha vant sig vid värme. Så dags då…

  2. Jag har inga bra tips! Lika värme känslig som dig… Bara att rida ut stormen Malin! Vi ser fram mot Risveden och då går det lätt

  3. Jag vart ute igår (jag vill inte skriva och sprang, för jag springer inte på det viset som du gör men jag är ute och går/springer 1 h så ofta jag bara kan. Mer som en motionsform) och jag har ALDRIG i hela mitt liv varit så BLÖT som efter detta! Helt galet. Lite skönt:)

  4. Jag blir inte lika dålig som du, men klarar inte heller värmen nåt vidare när jag springer. Inte kul, fast just nu är jag så tacksam över värmen att jag gärna kan ställa in löpen.

  5. Jag sprang (nånej, lufsade) en knapp sjua idag och det var mer än enough. Långpass fanns inte på kartan. Det är som det är. Inte värt att bli liggande en heldag efter ett pass. Då pysslar jag hellre med annat när det är varmt, typ cykla med min mormorscykel – DET är nåt annat än hyperhypade femtielvaväxlade supercyklar 😄

Kommentera

