Halvåret som gick, i träningsväg.

Nu är siffernörden igång (igen)! 😉
Jag är världens mest ostrukturerade människa, vad gäller planering av min träning. Dvs den biten som sker INNAN träning. Däremot tycker jag det är oerhört intressant att analysera siffror/träning i EFTERHAND och försöka se samband i varför jag har haft en bra /sämre känsla under perioder. (Egentligen borde man ju bokföra kost och sömn också, för att se helheten).

Första halvåret har varit stort fokus på löpning.
Jag har försökt hålla igång långpassen, även om jag inte har någon halvmara-/maradistans inplanerad (just nu). Jag har ökat mängden ganska mycket och trots det lyckats hålla mig relativt skadefri. (Lite känningar är väl nästan standard som löpare?) Jag tror hemligheten har varit att jag kört mycket långa och LUGNA pass! Inte stressat vad gäller tempot. Det har blivit några intervallpass, men inte särskilt många. Även mängd ger resultat. I alla fall vad gäller uthållighet. 🙂

Sedan har det även blivit mycket yoga (nästan en femtedel av träningen)?!
Och en del styrka.Jag älskar ju att köra tung styrketräning på gymmet. Det jag BORDE bli bättre på är den vardagliga, funktionella styrkan. Att köra ben, ex.vis utfallsträning med kroppsvikten och några core-övningar efter/i samband med ett löppass. Det är min akilleshäl. Så tråkigt ju… (Men därför stor möjlighet att förbättra)!

jan-juni-14

3 thoughts on “Halvåret som gick, i träningsväg.

  1. Tänker & fungerar som du. Jag är verkligen ingen planerare! Kan tänka stora tankar att nujävvlar, men så skiter det sig ändå 😀 Eller egentligen inte. Det skiter ju sig inte. Det blir som det ska. Och som det SKA få vara när man varken är elitidrottare eller ens superträningsmänniska! Huvudsaken man känner sig stark, fin och uthållig, eller hur?! Och som du säger, att i efterhand se att det blev bra -ändå- är väl det allra bästaste betyget!
    Kram på dej!

Kommentera

