Ge upp!

Det låter kanske negativt, men egentligen inte.
Ni är så gulliga som ger mig tips på hur jag ska förbereda kroppen, för att klara av att springa i värmen. Att man kan dricka kokosvatten, se till att få i sig salt, springa saaakta osv osv. Jag är jättetacksam, men ändå. Jag får nog helt enkelt acceptera att jag är en person som inte fixar värmen. Det enda jag kan komma på, som möjligen fungerar, är att springa vid 05-tiden innan jobbet. (Nä, jag har inte semester. Än…) 😉

Men då kommer vi till mitt andra bekymmer, min oerhörda seghet på morgonen. Har ju försökte ”lära” mig att springa tidigt, tidigt, men jag har kanske inte försökt tillräckligt många gånger? För det blir aldrig lättare. Aldrig skönt. Bara segt (om än väldigt vackert, för det mesta).

Så igår ”gav  jag upp”. Jag accepterade läget.
Körde till gymmet, lämnade den 31-gradiga (!!) luften bakom mig och sprang på löpbandet istället. Det var i princip tomt, bara en handfull som tränade. Men luftkonditionering som gick på fullt ös. Sköööönt!
Märkligt nog (!) hjälpte det föga.
Värmde upp och hann köra 2 stycken ”tusingar” i 5.45-tempo, sedan la kroppen ner ändå. Vänta nu…? Varför? Resterande del av passet blev fartlek (för att det inte skulle vara så tråkigt på bandet). Totalt skrapade jag ihop 8 km med seg kropp. Kanske tar kroppen ”stryk” i värmen, även om själva träningspasset inte genomförs utomhus?
.

wpid-img_20140624_191212.jpg

7 thoughts on “Ge upp!

  1. Äh, du gav väl inte upp – du löste ju helt enkelt ett problem! Att det gick trögt ändå tror jag nog kan bero på att kroppen ändå är påverkad efter att ha varit utsatt för värme. Vätskebrist till exempel. En liten bov som kan ge högre puls och då är det underlättar ju inte.

  2. Fixar inte heller värmen nåt vidare.
    Och gillar att ligga o dra mig på semestermornarna…! 🙂

    Jag springer på kvällen nu när det är så varmt.
    Tidigast kl.20. Igår stack jag ut vid 22 o nån dag innan 21.30.
    Då var det riktigt skönt ute o jag träffade på några löpare till.

    Kram J

  3. Håller med Anneliten här ovan ävenom det tar emot… jag fixade värme bättre förut (men så sprang jag inte heller förstås), nu är det visserligen skönt att inte behöva frysa (no shit?!!) men jag blir verkligen nästintill handlingsförlamad. Och detdär med att kroppen tar lite stryk, det tror jag absolut. Om inte annat måste ju mycket energi gå till termostaten, som hela tiden måste jobba för högtryck så kroppen inte smälter bort!
    Kram och pepp, oavsett!

  4. jag tycker inte du gav upp! Du hittade ett alternativ! Bra jobbat tycker jag (som också blir seg av värme och tycker det blivit värre med stigande ålder vilket ju inte är någon tröst :-))

  5. Jag har inga tips att erbjuda, men kanske lite tröst. Klarade inte alls av värme för 2-3 år sedan, men den här sommarn har jag kunnat springa backintervaller och snabbdistans i +27 utan större problem (än vad backintervaller vanligtvis erbjuder, menar jag). Har inte ändrat på någonting vad jag kan komma på, det har gått av sig själv. Så det finns hopp alltså! Morgonlöpning hör inte till mina favoriter, men det beror nog mest på att jag inte gillar att stiga upp och mindre på löpningen 🙂

Kommentera

