Kuperade intervaller med höstkänsla!

Som den löparsnigel jag är uppskattar jag långa, lugna pass.
Men ibland kan man få lite för mycket av det ”goda” och variation är ju trots allt bra! Jag hade tiden, men inte orken till något längre pass, så drog iväg till ett mindre skogsområde (där långpass inte ens hade varit möjligt/roligt, utan att man hade kört varv, efter varv, efter varv). Men flera varv efter varandra blir ju intervaller. Bättre lösning! 🙂

image

En fin ek- och hasselskog som ser inbjudande ut.
Började med uppvärmning. Enligt skylten är yttervarvet 2,8 km. Nu har jag bara sprungit här ett fåtal gånger men ALDRIG lyckats få det till 2,8 km, även om jag tycker att man inte kan komma ”längre ut” ? Men lite dryga 2 km uppvärmning blev det i alla fall.

image

Sedan började jag att köra intervallerna på ett ännu lite kortare spår.
Det var inte riktigt så långt som jag hade föreställt mig. Tanken var ca 800 meter, men det blev bara knappa 600 meter. Bara att köra ett något högre tempo och några fler gånger = Löst. 🙂

Intervaller på platten är ofta kräk-jobbigt. Däremot har jag ju konstaterat ett par gånger att mina backintervaller går snabbare, utan att egentligen vara jobbigare (även om de självklart är fullt tillräckligt jobbiga!!) Detta blev någon mellanvariant. Inte rena backintervaller, men inte på något sätt ”platta intervaller”. Det var rejält kuperat bitvis!

image
Efter tredje intervallen (och just då hade jag tänkt mig totalt 8 stycken) tänkte jag:
Herregud, hur ska jag orka fem till…?!” (Inte den bästa mentala träningen där…)

Konstaterande (återigen): Huvudet är svagt, kroppen är stark!
Efter att ha fokuserat på en intervall i taget hade jag ”plötsligt” kört alla åtta och kände att jag kunde pressa kroppen på liiite till. De två sista var riktigt jobbiga, men skrapade till slut ihop 10 stycken! Bra, pannbenet!!
Ljuvligt väder för övrigt. Nästan lite höstkänsla, med gula färger och en sol som nästan var på väg ner.

8 thoughts on “Kuperade intervaller med höstkänsla!

Kommentera

