Min nya löparkompis (på prov)!

Mötet med den (eventuella) nya familjemedlemmen gick bra.
Hon kändes väldigt behagligt och ”mild” i sitt sätt. Hälsade på vår äldre tik och lekte med barnen utan bekymmer. Så hon fick följa med hem. På prov till att börja med, för att se om första intrycket stämmer. Mötet med katterna har gått kanonbra! Det som var värst (enligt henne) var att gå in i den lokala hund- och kattbutiken i stan. Jag vet inte riktigt VAD hon reagerade på. Kanske att det luktade speciellt? Men hon la sig innanför dörren, platt på golvet och skakade…

Personen bakom kassan gav äldsta sonen godis och sa att han skulle ge henne lite gott. Eh… NEJ! Stopp! Inte ge en rädd hund godis! Hur tänkte han? Efter en liten stund, när jag hade ”guidat” henne genom butiken hade hon slappnat av, men jag vet fortfarande inte vad hon reagerade på..?

image

Som sagt, i övrigt har det funkat bra.
Det kommer behövas övas på hundmöten (förutom med vår tik som funkade jättebra). Hon har en tendens att försöka rusa emot mötande hundar. Det verkar inte vara något aggressivt, men ändå ett smått irriterande moment.  Men annars har hon varit väldigt lugn och avslappnad här hemma. Och hon har mycket motor, något som passar bra, när man ska springa långpass i skogen. 🙂

image

Tänkte mig ca 5 km som första runda och äldsta sonen hängde med.
Även där finns ju detaljer att träna på; att hon ska springa BAKOM mig på smala stigar t.ex. Men i övrigt funkade det bra! Hon trivs ju helt klart i skogen!
När 5 km rundan var över, svängde sonen av hem då han var lite trött. Jag avslutade med ytterligare en ca 2 km sväng och det är ju synd att säga att hon var trött. När vi kom innanför dörren satte hon sig vid dörren och ville ut igen… Haha! Efter en stund insåg hon att det inte skulle ske och la sig tillrätta nedanför soffan istället. 😛

image

Eftersom jag inte vet hur mycket kondition hon har sen innan (glömde att fråga) vill jag ta det lugnt och öka rundorna sakta.
Rent orkesmässigt betvivlar jag inte att hon redan nu hade kunnat springa runt 20 km, men samtidigt ska ju övriga leder och ligament hänga med, även på en hund. Men det bådar gott!

Helgen har gått bra, nu kommer ”vardagsprövningarna”.
Vi får testa om hon fixar att vara själv ett par timmar och hur det går med åska osv. (Fick ju inte så bra erfarenheter där, när ”Vita Faran” gav sig på både element och tapet i hallen…)  Vi ”mentaltestade” henne däremot med luftgevär och även det gick bra. Lite ryckningar av överraskningsmomentet, men inget ”flight-mode” som satte in! 🙂

Jag hoppas verkligen att allt annat kommer fungera bra nu.
Hon verkar vara en perfekt löparkompis och funkar jättebra med barnen! Hennes första ”äventyr” kommer i så fall bli Billinge-leden i slutet av Oktober. En repris av vårens ”snigel-skrattar-tempo” med trevligt sällskap och hundsällskap av Vanja och Tyke. Undra om hon verkligen vågar ”kaxa” sig i det sällskapet….? 😉

image

15 thoughts on “Min nya löparkompis (på prov)!

  1. Ping: Mitt 2014 Del 2 – Klädsim, arbetsbyte, reportrar och känlsan av att vara sämst! | Rund är också en form!

  2. Hade ni Vita Faran bara som ”fosterhund” eller vad det nu kallas? Och så en annan fråga: varför vill du att hon ska springa bakom dig på stigar i skogen? Jag brukar nämligen själv vilja ha min hund framför mig, så därför blev jag lite nyfiken då du väljer tvärtom 🙂

    • Njae, tanken var att vi skulle behålla ”Vita Faran”. Vi hade även honom på prov. Men när han ”gav sig loss” på inredningen, valde vi att lämna tillbaka honom.
      Synd, för han var en väldigt härlig hund i övrigt!

      Vad gäller ”placering av hund”; 😉 Dels vill jag inte ha henne framför mig om jag möter någon bakom ett krön eller så. Det finns hundrädda människor som inte uppskattar att hunden dyker upp först. Men även för att jag vill vara ”ledaren” och visa vägen /få hunden att känna förtroende när den följer efter mig. 🙂

      • Ah, okej, intressant! 🙂 Jo, det där med möte tänker jag på också, men Muffins är alltid så himla nära mig att det inte blir ett problem ändå, plus att de enda som rör sig på de stigar vi brukar besöka är andra hundägare 🙂 Däremot, om hon ligger bakom så lämnar hon gärna väääääldigt långt bakom (och är hon kopplad är det TUNGT) så det blir alltid jobbigt. Skulle säkert vara en helt annan sak om jag hade en inte-så-lat hund 🙂

  3. Har du koppel vid hundmöten?? Det kan va en anledning.. Sen e det vissa hundar hon inte tål bara. Zoo-affären förstår jag inte?? Hon har aldrig vart i en.. Skumt!? Kan det va för mkt nytt på en gång?? När ni springer är hon kopplad eller har du henne lös??
    Kämpa på hon är lättlärd o har du fler frågor ring mig!! Å ångrar ni er e det ok vet ni.
    Träning sen innan hon har 2-3 h promenader dagligen..
    Vovvebrottning 1-3h 3-4ggr i veckan.. Med STORA hundar en Leonberger/rottis och en wolfdog/new fouland

    • Det är inte så många hundar här ute på ”vischan” 😉 så det är inte så ofta det blir hundmöten. Den här gången var det när jag var ute och sprang, så ja, då hade jag koppel. När jag springer med henne har jag ”löpar-koppel” (än så länge). Tanken är ju att hon ska vara lös, men vill lära känna henne lite först. 🙂
      Bra att veta, men än så länge är det bara ”smågrejer”. I övrigt verkar hon vara en pärla! 🙂
      Med så många timmars promenad i grunden kan jag kanske öka löparrundorna lite fortare. Tack för infon!

      • Aha.. 😋
        Ja hon e ganska tränad!! Om än inte i ditt tempo kanske, men tror inte det blir några problem!!
        Hon ser nöjd ut i blicken.. ☺️
        Hoppas ni blir överens o gör på ert sätt!!

Kommentera

