Vikten är bara en siffra! Så varför lägger vi ner så mycket tid på den?

Det finns många träningsbloggar ”out there”.
När jag väljer vilka jag vill läsa, är det för att de har ”något särskilt”. Att de skriver personligt (vilket inte behöver betyda privat), gärna att de har fina foton, berättar på ett beskrivande sätt och inspirerar mig på ett eller annat sätt!

Det finns tyvärr många träningsbloggar som (i mina ögon) inriktar sig på helt fel saker.
Det är OERHÖRT sällan jag läser sådana bloggar/inlägg, men ibland är det svårt att undgå att se dem. Det pratas om dieter, 800 kalorier om dagen och ångest över middagen, om de inte har tränat samma dag… Tragiskt är bara förnamnet.
Det är så ”lätt” att det blir fel när det gäller kost och träning. Samhället (och vi själva) formar de ”krav” som trots allt finns därute. Det finns INGA SOM HELST BEVIS på att man blir lyckligare om man väger 55 kg istället för 80 kg, men ändå intalar vi oss själva att det är just så. Att den osäkra tjejen finns kvar på insidan även när de där kilona har trillat av, det är det ingen som tänker på.

Det jag vill komma till är att jag blir så glad när jag hittar de som går emot strömmen!
Åsa Hellman bloggar mycket om BRA kost (inte SMÅ portioner med nästan bara grönsaker…) och sin styrketräning. Hon skrev ett inlägg nyligen, där hon beskrev att när hon från att ha vägt 54 kg, passerade 70 kg; Hur det plötsligt fanns det en mental spärr vid den siffran. Detta kommer från en tjej som ändå har mycket kunskap om kropp och träning!

Själv blir jag glad och galet inspirerad! Kolla in 70 kg fantastisk snygg kropp!!
Varför lägger vi så mycket vikt på en siffra, egentligen? Den betyder INGENTING!

Foto: fight4fit.se

11 thoughts on “Vikten är bara en siffra! Så varför lägger vi ner så mycket tid på den?

  1. Ping: Min sambo fick en julklapp… | Rund är också en form!

  2. Jag blir verkligen glad ändå ut i fingertoppar när jag läser detta! 🙂 Så otroligt roligt att få höra att det jag vill förmedla kommer fram! SÅ TACK för de finfina orden! 🙂 Synd bara att läsa i kommentarsfältet här att jag tydligen inte uppfattas på samma sätt för andra, vilket är tråkigt. Men tänker inte lägga energi på att försvara mig utan vara nöjd istället, mår så mycket bättre då! 🙂 Puss på dig!

  3. Skitsnygg. Och jag håller med dig. Jag är ingen långdistansare till fysiken. Nästan 2 meter lång och precis under 0,1 ton tung. Men jag placerar mig nästan jämt i den övre halvan, ibland den högsta kvadranten. Varför? För att jag har en sund relation till min kropp och att jag tränar klokt i förhållande till den. Vad händer då? Man håller sig skadefri och blir stark.

    Bra inlägg!

  4. Fastnar lite på att det i det här inlägget framstår som att 70 kg är en ”hög” siffra. Kanske missförstår jag dig. 70 kg till dryga 180 cm är i min värld ganska lite. Även såna här resonemang riskerar bidra till en helt ointressant viktfokusering tycker jag. Även om jag förstår att du menar precis tvärtom.

  5. Jag tänker lika (surprise) och ”testläser” ofta bloggar en tid för att se om de håller den linje, som fängslar mej. Behövde inte testläsa dej särskilt länge 😉
    Kramis!

  6. Insåg nu att jag låter jätteelak och dömande i den där kommentaren. Vill inte hoppa på någon vars blogg jag inte läser och jag vet ju verkligen inget om tanken bakom inlägget. Men det känns inte bra i min mage när jag ser det.

    Rund är också en form-bloggen läser jag frekvent 🙂 undviker med glädje utseendehetsande bloggar, eller såna där det omtalas mycket.

  7. Kanske var det också så du menar i ditt inlägg men jag tycker det här är lika skit som all sorters vikthets och bilder på bantning med mera. Hon har fixat sin kropp ursnygg och nu känns det som om hon ber om ursäkt för det – sorry att jag väger 70 men jag är åtminstone jävligt snygg, liksom. Säkert väl menat men jag tvivlar mycket starkt på att hon sätter upp samma sorts bild om hon nånsin går upp till 90 med 20 kg fläsk. Bara en vild gissning, men tror jag gissar rätt. Känner inte människan men får obehag av inlägget på samma sätt som jag får av att se nån 180-cm-tjej som går från 45 till 42 och berättar om det.

  8. ”När jag väljer vilka jag vill läsa, är det för att de har ”något särskilt”. Att de skriver personligt (vilket inte behöver betyda privat), gärna att de har fina foton, berättar på ett beskrivande sätt och inspirerar mig på ett eller annat sätt!”

    Det är precis därför jag läser din blogg…plus din humor förstås 🙂

  9. Visst är det trist med alla som tänker att man tränar för att gå ner i vikt? Träna för att det är roligt och ofta nödvändigt för kroppen. Gå ner i vikt kan man göra enklare genom mat. Fast härligt att väga i muskler 😊

  10. Spännande, dock väger hon sig vilket igentligen är helt ointressant och då tappar jag direkt intresset tyvärr. Säkert en superbra blogg
    Kram

  11. Åh jag håller med! Tycker inte heller om när det bara handlar om att gå ner i vikt. Är dock medveten om att jag själv beskrivit min glädje i att ha minskat måtten, men det är ju gjort med en kombination av träning och en massa mat som av många skulle kallas onyttig, men jag tror att den vart nyttigare än att bara äta sallad så att säga 😉
    så länge man inte minskar i vikt av att inte äta vad kroppen behöver så kan det ju ändå vara något positivt. Till den där gränsen när man börjar bygga mer muskler än man tappar fett, då är ju viktuppgången enbart positiv 🙂

Kommentera

