Spinningbubblan!

Tanken var egentligen att åka ner till Kåsjön i lördags morse.
Att efteranmäla mig till Salomon Trail Tour, 12 km-rundan. När jag vaknade var jag dels dödstrött, efter en natts halvtaskig sömn. Dessutom var det regn och + 10 grader…

Allvarligt talat?! Det har varit sol och nästan 20 grader hela veckan som varit och så blir det plötsligt iskallt?! Nog för att jag pratat mycket om att den här sommaren har varit aningens för varm för att löpträna, men det här var ju löjligt. Jag bestämde mig för att det fick bli ett inomhuspass istället.

Spinning stod på schemat. DET VAR LÄNGESEN!

image

Tänk vad man kan förtränga hur jobbigt något är…!?
Självklart blir det vad man gör det till och när instruktören kör fem etapper med fullständigt maxande de två sista 3 minutarna, ja då kan det inte blir något annat än blodsmak i munnen, svettfloder (!) och en nära kräkupplevelse… Det här fotot är dock taget innan passet, så jag ser rätt så ”levande” ut fortfarande. Förmodligen hade det varit omöjligt att ta en bild precis efteråt… 😉

image

Med den spinningpremiären är ribban satt, kan man väl säga?
Däremot funderar jag lite över det där med grenspecifik uthållighet och styrka. När jag kör löpintervaller kan det ju vara riktigt jäkla vidrigt!

Men… Jag får på något sätt ändå inte samma toktrötta, fullständigt slutkörda kropp-känsla som jag kan få när jag kör ett tufft pass på spinningen! Innebär det att jag kan ”ta ut mig” mer om jag cyklar? Borde jag införskaffa en cykel istället? Och framför allt; hur kan man (eller rättare sagt, KAN MAN?) vara bättre/ha bättre förutsättningar i en gren som man nästan aldrig tränar…?

image

Efter en kort stunds vila blev det även lite core.
Knäindrag och Russian twist bl.a. Medicinbollen är min bästa vän där! Den och pilatesbollen. Jag har länge (!) funderat på att införskaffa det till hemmaträning. Varför är det så svårt att få tummen ur…? 😛

Annonser

8 thoughts on “Spinningbubblan!

  1. Så kul! Jag var oxå på spinning igår 🙂 Jag tror det kan ha med att göra att där har du någon som kör med dig(dvs instruktören)
    Jag älskar spinning =) Ska bli så kul att få instruera i det i höst. Då har jag chansen att köra skiten ur deltagarna, haha! skojar bara!
    Idag är det 10 km som gäller. Brukar ju alltid köra en tid som jag springer och inte antalet km. Jag känner mig lite pressad, fniss! kram

  2. Kanske det är för att du ha en instruktör som piskar dig? Jag önskar jag hade nån som piskar mig när jag kör intervaller eller som säger: nä nu anmäler vi oss till ett marathon! 🙂 då hade jag nog vågat pressa mig mer.

  3. Bättre förutsättningar vet jag inte om jag skulle kalla det. Men i en spinningsal är ju allt fixed, du kan ju ösa allt du har utan att tänka på korsande trafik, gropar i marken, och rödljus. Du kan ju till och med blunda och totalfokusera för att pressa lite till, vilket är svårt när man springer. Sen svettas du ju och tappar extremt mycket vätska vilket kan förstärka den uttröttade känslan. Pulsen lär du kunna få upp högre vid löpning, då du använder hela kroppen och inte har kroppsvikten avlastad.

    Skaffa en cykel är ju såklart kul och jättebra komplement till löpningen, men för att bli en bättre löpare är det löpning som gäller 🙂

  4. Du kör spinning med instruktör, löpning ensam (om inte jag har fel?), det är lättare att maska om man är själv 😉 Löpning = intervaller i Max 30min? Spinning 60?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s