5×5 minuters intervaller

Lite av min akilleshäl; långa intervaller, var inplanerat.
Man blir ju inte bättre på det, om man undviker dom. Right? Efter de senaste dagarnas krånglande knä, hade jag en reservplan. Åka till gymmet och köra styrketräning för rygg och armar.

Jag joggade försiktigt igång. Känns det något i knät…….. *känner efter*….
Nej, inte alls. Yeay! Första 5 minutaren kändes riktigt bra och ”lätt” (Ni vet… sådär ”lätt” så att man undrar om man har lagt ribban för lågt…. Även om man (delvis) följer att 8 veckors program med 55 minuters mål på milen). Det visade sig att programmet hade rätt och jag hade fel. Haha! 😉

Även andra kändes helt ok. Det var mest MENTALT jobbigt att veta att det var fler intervaller kvar, än jag hade gjort.
Tredje började det kännas lite kämpigt. Ungefär såpass att jag önskade att det var SISTA intervallen. Men det var det ju inte. *pust* Fortsätt, fortsätt. Pannben! Fjärde var riktigt tuff! Men den femte och sista var smått vidrig! Inte alls så att jag blev illamående (som jag ofta blir när jag kör nästan-max-korta-intervaller) utan mer en ”herregud-jag-har-INGEN-som-helst-uthållighet-känsla”.  Lite som det troligen ska kännas när man ska kliva en bra bit utanför komfortzonen. 😛

T.o.m. nerjoggen kändes lite jobbig (trots att den gick i betydligt lägre tempo!
Det som slog mig var; Ok. Då var 25 minuter i högt tempo avklarat. Men de övriga 30 minuterna då?? Jag kan ju inte ta en genväg på kretsloppet och skippa de övriga 5 kilometrarna, som ska gå i samma tempo??  Uja… Jag är lite nervös ska erkännas!!

Lite känningar under knät under nedjoggen, men inget under intervallerna.

wpid-img_20140624_191342.jpg

6 thoughts on “5×5 minuters intervaller

  1. Bra jobbat med intervallerna, du är grym 👊 skönt att knäet känns bra. Håller tummarna för att det förbli så❤️ Jag kan säga att jag är orolig som bara den 😁 jag tänkte höra en sak. Springer du med musik? Jag klara nog av att prata i 6.15 tempo, men inte under det 😛 kanske något enstaka ord 😂 vet du något om banan btw? Är det mkt uppför? Kramar

  2. Tävling är något annat. Det händer något med kroppen som gör att det går mycket fortare trots att känslan är densamma. Kan fortfarande inte förstå hur jag sprungit marathon i 4:45-fart. Det orkar jag knappt på mina intervaller…. Loppet kommer att gå kanon. Och knät kommer inte kännas. Så de så 🙂

  3. Men tävling och intervaller är (tack och lov :)) helt olika saker. Ja, det är kräkjobbigt med intervaller, men sen ”händer något” på tävling och det går att pressa samma tempo betydligt längre. Det skulle säkert gå på träning också om man ställde in sig på det, men det är lätt att vika ner sig då man inte ”måste” 🙂 Och om du (i alla fall delvis) följer ett program så brukar nog programmen ha ganska bra koll på vad man borde klara av och hur det ska kännas X antal veckor innan 🙂

Kommentera

