Alltid på min lista.

wpid-img_20140730_204609.jpg


God morgon finisar! Blev ”utmanad” av Träningsglädje – Sara.

Det här med mat är, helt ärligt, inte min starkaste sida. Jag skulle kunna lägga betydligt mer fokus på maten, det är jag medveten om! Jag tänker, som småbarnsförälder,  att jag ”inte har tid”… Samtidigt inser jag att bättre/nyttigare maträtter inte alltid behöver innebära mer tid. Det är det där med att få tummen ur och engagera sig i nya maträtter, ni vet… 😉 Jag har dock ändå livsmedel som tillhör favoriterna och som (nästan) alltid finns hemma:

* Gojibär
Blev en favorit för ett par år sen. Äter helst ”färska” (tinade från frysen) men torkade funkar också.

* Pinjenötter
Bästa nöten (enligt mig)! Älskar att ha dem på mellanmålet. Funkar riktigt bra, smakmässigt, med hallon exempelvis.

* Ägg
Ekologiska. Alltid ekologiska! Mörkgul/orange gula är det godaste som finns. Funkar till allt. Bakning, omelett, på macka eller bara ”som det är”. Vitan må vara proteinrik, men ät gulan. Full av vitaminer och mineraler!

* Kesella/Kvarg
Naturell, där man smaksätter själv är ju det allra bästa (sett ut socker-synpunkt). Men jag är en riktigt ”sucker” för Kesella Citrus. Likaså Lindahls Citron/Lime. Gillar när det inte är så där jättesött, utan mer syrlig smak.

* Blåbär
Allra helst självplockade, solvarma blåbär med mjölk och lite socker! Men har alltid blåbär i frysen. På gröt, i mellanmål, smoothies och till blåbärspaj. Ett nyttigt litet bär!

 

Herregud, vad svårt det var att hålla sig till fem saker?? Haha!
En som nästan kom med på listan är Lax. Älskar´t!
Jag kan väl även tillägga att choklad ofta finns hemma. Inte för att jag ”veckorhandlar” den, utan mer för att jag spontanhandlar och älskar det (lite för mycket)… 😉

Är lite nyfiken på vad följande personer har i sitt kök;  Charlotta-Sofia, Mammaspring, Linnéa, Johanna och Nina ? 🙂

6 thoughts on “Alltid på min lista.

  1. Alltså… jag glömde BORT att jag var utmanad! Trevlig lista, om än svår! Jag ska radda upp fem favoriter inom kort 🙂

  2. Ping: yoga ♥ löpning | alltid på min lista.

Kommentera

