Intervaller & Nervositet!

”Tuffa tisdag”, heter det hos många i träningsvärlden.
Själv föredrar jag nog Trail-Tisdag om jag får välja (och det kan vara nog så tufft!) men ibland står det annat på schemat. Eller som i mitt fall; ”Min känsla är inställd på annat”. Schema är jag ju inte särskilt bra på, som ni vet… 😉

Inför korta intervaller (100-400 meter) brukar jag inte vara särskilt nervös.
Självklart kan (och SKA) det vara riktigt, jäkla kräk-jobbigt, men det är ändå mentalt lättare att genomföra, när man vet att de inte är så långa.
Långa intervaller känns betydligt tuffare och jag var faktiskt lite nervös inför det här passet…! Det där programmet jag (delvis) följer gav rådet:  6 x 1 km i 4,55-5,15-tempo.  Förstår ni hur snabbt det låter i mina öron?! (Från) 4,55-tempo…??

IMG_0103

Uppvärmningen kändes riktigt bra. Bästa känslan på länge faktiskt.
Det bådade ju gott. Första intervaller gick snabbast. Kanske gick jag ut aningens för hårt? Slutet på första och andra intervallen var flåset fruktansvärt dåligt. Tyckte nästan att jag hade pipande utandning…(?!) Som tur var kändes det bättre på de sista fyra. Men istället för dålig andning/flås, byttes det mot riktigt tunga ben. Kanske så det SKA vara, när man befinner sig en bra bit utanför komfortzonen…? 😉

Fyra av intervallerna hamnade inom måltempot; 5,05-5,15-tempo.
Det var två som gick något långsammare (någonstans där på mitten). Ca 5,25-tempo på dessa två. Jag hade varit ännu mer nöjd om jag klarat tempot på alla intervallerna, men jag är nöjd ändå. Med lugn upp-och nerjogg inräknad gick milen på 57 minuter.
Nu innebar ju ”tusingarna” vila emellan, men den tiden bör jag kunna ”tjäna in” på att springa upp- och nerjoggnings-kilometerna snabbare. Det kan blir tajt nästa lördag, men det kan KANSKE gå om jag har en bra dag. Och socialt springsällskap UTAN hörlurar, så man kan prata/slita och fördriva tiden lite. (Anna…….)  😉

Kretsloppet närmar sig med stormsteg!
Och jag är faktiskt lite nervös. Egentligen är ju tiden skitsamma, men lite grann växer ju de där tävlingshornen ut. Även på en lufsande trailnörd… Haha! Det slog mig häromdagen, att jag ALDRIG har sprungit ett millopp på tävling. Det blir ju PB oavsett vilket… YEAY! 😛

 

5 thoughts on “Intervaller & Nervositet!

  1. Hej!
    Fan vad bra jobbat! *high five* Jag älskar intervaller, både långa och korta =)

    Du kommer att rocka nästa lördag. Tyvärr kommer du att få dra runt mig 😉 =( Jag springer ingen mil innan loppet för jag tror att jag kommer bli så besviken, bättre att se hur det går när det väl är dags 😛 ´Jag är så sjukt nervös. Detta blir mitt tredje tävlingslopp på milen. Första gången var jag över 60 min, andra gången 59.30. Det har då inte blivit mkt asfaltslöpning heller. Haha!
    Vi får snacka lite emellanåt, resten kommer nog gå åt att försöka få till andningen. haha!
    Tillsammans fixar vi det (Y) kramar

Kommentera

