Blev nekad att springa Stockholm Halvmarathon.

Ni har kanske tidigare uppmärksammat Mikael och Hugo Nordmark?
Pappa Mikael sprang Stockholm Marathon med sin son Hugo i en vagn framför sig. Hugo har en allvarlig hjärnskada och är rörelsehindrad. De ville hitta något de kunde göra tillsammans. Att Hugo skulle få känna fartvinden i håret. Båda tyckte loppet var magiskt!

Nu ville de även genomföra DN Halvamarathon men blev nekade en plats. 😦
Först säger kontaktpersonen för halvmaran, att det är en säkerhetsfråga. Att det är för trångt för att kunna springa med barnvagn. Senare säger hon istället att det faktiskt är ett lopp för vuxna över 18 år…
Herregud… Det handlar om en god sak.
Om att en pojke ska få uppleva något tillsammans med sin pappa! Hur svårt kan det vara att låta personer som vill springa med barnvagn, få starta i en egen grupp? Som kanske startar längst bak, utan trängsel och armbågetacklingar. Om det nu handlar om säkerheten…

Mikael valde nu att köra en egen halvmara; ”Team Nordmark Täby Halvmarathon. Och han blev långt ifrån ensam. Det kom ett 25-tal personer som sprang loppet, tillsammans med honom och Hugo. Bra initiativ!

Men som sagt, något att se över så alla som vill får vara med? Kanske är inställning olika hos olika arrangerörer? Daniel vet jag har startat i ett flertalet lopp, med sin son i barnvagn, nere i sina hemtrakter, Skåne.  🙂

teamnordmark

Foto från deras sida: facebook.com/TeamNordmark

5 thoughts on “Blev nekad att springa Stockholm Halvmarathon.

  1. Vad pinsamt att de inte kunde lösa det!
    Men blir väldigt rörd av pappans beslutsamhet att ändå få till det, finns lösningar istället för att slås ner av hinder. Inspirerande!

  2. Hmm. I USA tror jag det är väldigt vanligt med handikappade i lopp för icke-handikappade. Jag vet att det fanns speciella ”följare” i New York t.ex. Löpare som hade till uppgift att ”hjälpa” fram på olika sätt. Rullstolar och blinda såg jag. Man tror ju att Sverige ska vara ett föregångsland. Och jag antar att ekipaget inte krävde att få starta i tävlingsledet 🙂

  3. Jag ser i varje fall inget problem, det är för de allra flesta ett motions- och upplevelselopp med stor attraktionskraft. En löpare med vagn och viss anpassningsförmåga – det löser sig hur lätt som helst. Dock blev jag en gång omsprungen av just en person med en barnvagn när jag maxade och persade i 4:20-fart på 10 km, vilket jag aldrig har kommit över, men det är ju liksom en helt annan sak 😉

Kommentera

