Den här ”Mjölk är farligt” – diskussionen?

Överlag är jag nog en rätt skeptisk person.
Jag ifrågasätter ofta saker och ting. Framför allt när jag ser att många andra ”köper det” rakt av, utan krussiduller. Som när svininfluensa-vaccinet tillverkades med kort varsel, efter all mediahysteri. Ett vaccin som inte alls hade hunnit beprövas i den omfattning som det borde ha gjorts.
Jag drog öronen åt mig, läste, läste och läste lite till. Det lilla man skrev om vaccinet. Om riskerna att bli sjuk i influensan. Efter det tog jag beslutet att varken jag eller mina barn skulle vaccineras. Missförstå mig inte; Vaccin kan vara en bra lösning och i vissa fall nödvändigt, men då ska man ha hunnit bearbeta det under en längre tid, så vi vet vad vi får i oss!

Likaså är jag skeptisk till LCHF-dieten.
Jag håller delvis med; att vi ska undvika lättprodukter med sötningsmedel och inte vara rädda för fett! Men… Dels finns inga långsiktiga undersökningar på hur fettrik kost påverkar oss (framför allt invändigt, enligt mig). Och samtidigt tänker jag: ”Frukost innehållande smörskivor, inlindade i ost och fet-kaffe…??”  Mycket skeptisk…

Och så den här senaste nyheten om mjölk nu då.
Jag erkänner; jag har inte lusläst den, men tydligen är den ”sanning”… Enligt de allra flesta. När jag läser artiklarna dyker det upp en massa frågor i huvudet:
”Har de som drack tre glas mjölk samma levnadsvanor som den andra gruppen? Var de lika aktiva? Tog de olika risker? Hur gamla är människorna? Det pratas om höftfrakturer (så gamla?), drack de mjölk som yngre?”  Osv osv.

Jag säger inte att mjölk i orimliga mängder är bra.
ALLT bör ätas med måtta. Och det är säkert jättebra för vissa att äta laktosfritt. Men jag blir lite fascinerad över hur många som helt sonika accepterar undersökningar och studier som sanning?!

Vad tänker ni om mjölk?
(Och om hur människor agerar i såna här frågor?)
*nyfiken*

16 thoughts on “Den här ”Mjölk är farligt” – diskussionen?

  1. Personligen dricker jag inte mjölk, dels för att jag inte gillar smaken men framförallt för att jag inte ser det logiska i att vi tar kalvens mat. Som Ingmarie påpekar så finns ingen annan djurart som dricker mjölk från någon annan djurart.
    Tycker alltid det är svårt att lite på forskningsresultat eller dokumentärer för det beror så mycket på hur det vinklas, vad skaparen har valt att fokusera på och vad som lyfts fram.
    En rapport som jag dock litar på är ”The China Study” vilken jag tycker är väldigt utförlig.

  2. Det finns mycket som inte är nyttigt. Som gluten till exempel. Gluten och socker är rena giftet för människan. Liksom flour. Mjölkprodukter äter jag. Än så länge. Dessutom i stor mängd. Men märker jag att min kropp inte mår bra av det får jag börja tänka om. Kram.

  3. Alltså mjölkstudien som florerar just nu ger jag inte mycket för, men jag dricker inte mjölk av andra orsaker. Dels håller jag med Ingmarie; det är en dryck för kalvar. Vi behöver inte mjölk och det är i princip bara här i Norden som vuxna människor dricker ren mjölk, annanstans i världen så slutar man med mjölkdrickandet då man slutar med modersmjölken. Dessutom tycker jag verkligen inte om smaken på mjölk. Har inte druckit ett rent mjölkglas på säkert 15 år. Mjölk är dessutom slembildande och därför har jag nu också i princip slutat med andra mjölkprodukter (typ kvarg) för jag behöver inte mer slem i mina lungor som redan fungerar halvtaskigt.

    Och delar av mjölkstudien är nog sanna, som t.ex. det att mjölk gör kroppen sur och att det måste neutraliseras med något och därför tar kroppen gärna kalcium från benen för att motverka surheten om inte det tillsatta kalciumet räcker. Vi har fler fall av osteoporos här i Norden per capita än i andra delar av världen (där man inte dricker mjölk i vuxen ålder), så argumentet att man behöver dricka mjölk för att få staka ben köper jag inte.

    Med det sagt så tycker jag förstås att andra får göra precis som de vill och jag har inte valt bort mjölken nu för att jag är rädd för att dö i förtid (den delen av studien känns ganska flummig) och om man tycker om mjölk ska man förstås dricka det, men kanske inte flera liter per dag. Som du sa; måtta med allt.

  4. Jag funderar på om kossorna går omkring med mjölkstockning och ömma juver. För vår skull? Jag är beredd att tänka om i så fall.
    Men mjölk i kaffet är gott. Mandelmjölk i kaffet är otäckt.

      • De mjölkas flera ggr/dag för att det är tvunget. Ljuvren blir såriga och inflammerade. I normala fall producerar en ko inte så mycket mjölk under sin livstid som de tvingas till nu…

    • Tyvärr gör de nog just det 😦 Går runt med ömma juver och en massa inflammationer eftersom vi pressar dem att producera såna enorma mängder mjölk… det är egentligen inte speciellt rimligt för en ko att producera 9000 liter mjölk/år. Nog för att dagens mjölkkor är avlade och anpassade och mår riktigt bra för det mesta (hög djurvälfärd på svenska gårdar!) – men att vara mjölkko är ett pressat yrke :p

      Med det sagt väljer jag inte bort mjölk 🙂 Jag dricker sällan mjölk i glas (gillar inte) men det gör barnen regelbundet (även om de inte är några fantaster). Och jag tar det gärna i kaffet, håller med, mandelmjölk i kaffe är ingen hit!

  5. Det är så mycket som inte är bra. Jag tänker som så, mjölk har druckits i många härans år och folk har överlevt ändå 😉 Det finns betydligt värre saker att få i munnen då.
    Kram på dig goding!

  6. Bra att vara skeptisk men jag tänker att mjölk är för kalvar Finns ingen annan djurart som dricker mjölk från en annan djurart och dessutom i vuxen ålder. :-O
    Man ska komma ihåg att mjölkreklamen och ”forskningen” om dess fördelar är gjord av f.f.a. mjölkindustrin och LRF.
    Problemet med t.ex lättprodukter är att det fettet är så finfördelat att det lätt tränger in genom blodkärlen Dessutom har vi människor inte de enzymerna som krävs för att bryta ner komjölkens aminosyror + att den sänker pH värdet vilket i sin tur gör att kroppen tar bl. A fosfor ur skelettet= benskörheten ökar. Allt hänger samman. 🙂
    Och om man nu väljer att tro det är bra kan man ju fundera lite längre och förstå att för att det ska bli mjölk måste kon ständigt vara dräktig och får inte ha sin kalv i mer än 1-3 dagar. Det räcker för mig…

  7. Jag håller med dig om alla dessa larmrapporter och hysterin kring dem. För några år sedan skulle man inte äta chips, livsfarligt, sedan gick det ett tag och det visade sig att man var tvungen att äta ofantliga mängder av det för att det skulle vara farligt. Anser att man alltid ska vara kritisk mot sådant där.
    Tror inte heller på LCHF utan äter hellre enligt tallriksmodellen, men försöker undvika socker mer och mer.
    Fin bloggen blivit! Gillade det nya utseendet!
    Kram

  8. Nej, varför skulle man vaccinera sig mot svininfluensan, det som inte dödar det härdar liksom 😉 Jag vågar påstå att jag, jämfört med de allra flesta, är väl insatt i näringsläran och anser att LCHF i normalfallet är en hälsovådlig inriktning, som vissa personer och företag tjänar pengar på genom bokförsäljning, föreläsningar, mm. Ser allmänt ingen anledning att avvika från livsmedelsverkets näringsrekommendationer, som utgångspunkt, dock kan man få justera lite om man tränar på elitnivå. Sedan det med mjölk. Som jag ser det behövs det inte alls, eftersom det finns alternativ, ex. Sojadryck. Mjölk är dåligt för de laktosintoleranta vilket de flesta av världsbefolkningen är och dåligt för mjölkallergiker. Mjölken är slembildande, vilket är dåligt för astmatiker. Komjölk är animaliskt och således dåligt ur ett miljö-, djur- och hälsoperspektiv. Människan är det enda djur som diar ett annat djur, hur löjligt är inte det 😉

  9. Epidemiologiska studier ska man alltid ta med en nypa salt. Det kan, som du nuddar vid, finnas ”confounding factors” som forskarna missat och inte tagit hänsyn till (man korrigerar för allt man tror kan vara ”confounding”). Jag tror dock inte denna studie kommer att leda till särskilt stora förändringar i folks vanor… Värre med LCHF – det ser jag som ett läskigt experiment med hälsan som vi först vet något om efter många år. När det gäller socker finns det mycket bra data som visar på dess ”farlighet” – så bort med det så gott det går. Läs gärna ”ett sötare blod” av Ann Fernholm.

Kommentera

