Mörkerlöpning!

IMG_0603.JPG
Det känns lite märkligt att titta tillbaka.

Att minnas hur mörkret alltid har skrämt mig! När jag var liten var jag extremt mörkrädd (varför vet jag inte?) Ofta fick mina föräldrar sitta vid sängkanten tills jag somnade och så fort jag vaknade (vilket var nästan varje natt) rusade jag in och la mig emellan dem.
När jag blev äldre blev det liksom aldrig bättre.

Att flytta ut på landet var väl kanske inte det bästa ”movet”…? Haha!
Fast ändå. Efter 10 år här ute i mörkret har det kanske börjat ”grow on me”? Att jag dessutom, mer eller mindre, har TVINGAT mig själv att springa ute under vintern har säkert hjälpt till. Första rundorna ute i mörker var jag panikslagen! Trots det försökte intala mig själv att det bara satt i huvudet (vilket det till största delen gör).

IMG_0602.JPG

Nu är det tredje vinter jag springer ute.
Andra året som jag kör mörkerlöpning med pannlampa. Ok, jag erkänner. Jag är fortfarande rädd emellanåt. På gårdagens runda tyckte jag att jag hörde något yla??? 😮 Halloween, mörker och fantasi är ingen bra kombo…
Det är svårt att tro på det, strax efteråt man (tror sig) hört ljudet. Och ännu svårare att säga: ”Ursäkta, kan någon spela upp ljudet i repris tack”. Resultatet blev istället ett något högre tempo. Tänk vad man har krafter, även när man är trött. 😉

Det var nära att jag körde ett kroppsligt lerbad.
Nu blev det bara mina nya Craft calves som blev dränkta. Men de lyste riktigt bra fram tills dess. Handhavandefel skulle jag säga… 😛 Traildogen vid min sida tittade frågande på mig när jag körde min balansakt. Det är ju fusk! Hon har fyra tassar! Lätt för henne att hålla balansen i leran.
Totalt blev det 10,5 km med pannlampan. Vissa sträckor med ”hjälpljus” (elljusspår) och vissa sträckor kolsvarta, med pannlampan. Det tar sig.

IMG_0598.JPG

 

12 thoughts on “Mörkerlöpning!

  1. Ping: Mitt 2014 – Del 3 | Rund är också en form!

  2. Jag är själv inte just mörkrädd men att ”möta” sina rädslor är tufft så heja dig!!! (Däremot tycker jag det är jätteläskigt att gå i stan ensam på kvällen. :-O )

Kommentera

