Holleden – ”by fall”.

Första långpasset på länge.
Och ändå inte särskilt långt. Fast det var ju troligtvis ganska bra. Från noll till hundra, är väl inte att rekommendera för någon. 🙂

IMG_0686.JPG

Holleden har jag ju sprungit tidigare.
Vid att par tillfällen faktiskt. På vår och sommar är den magiskt vacker (även om det finns vissa transportsträckor, som kanske inte är lika fina). Nu på höst/vintern är den lite mer…eh… vad ska man säga. Naken? 😛

IMG_0639

Och ganska mycket blötare..!
På några sträckor var det som att springa i en liten å. Men ja, det går ju det med. Jag hade på känn innan att det skulle vara blött och lerigt, så jag valde mina Speedcross. De har stått oanvända rätt länge nu, eftersom jag sprungit med mer lågdropade skor. Särskilt när det kommer till terrängskorna.

Jösses, det är verkligen en vanesak. Jag har inte perfekt löpsteg på något sätt och tror inte ens att jag landar ”rätt” för att springa i skor med 3 mm drop. Men nu kändes speedcrossen (med sina 11 mm) som styltor. Fast styltor med oerhört bra grepp! Så tack ändå, skorna. 🙂

IMG_0640.JPG

Min älskade traildog Love har en negativ sida.
Hon är för osäker när hon möter andra hundar. Reser ragg och tänker att offense är bästa defense… Helt plötsligt när jag tittar upp därute i skogen, står en rätt stor Beagle framför oss. Alltså inte stor som i hög, men stor som i muskulös. Eh… Jaha?! Vad gör jag nu??

.
Tur i oturen att hon inte är kopplad, för då är hon LITE mer avslappnad.
De hälsade, men sen vägrade Beaglen fortsätta åt ”sitt” håll. Försökte schasa iväg honom (och hans GPS-halsband) flera gånger, men han tyckte min bitch var mycket mer intressant. VAD GÖR MAN?? Jag hade ju inte lust att få halva jaktstyrkan (som jag hade sett tidigare på rundan) efter mig…!  Att en hund med så korta ben, kan vara så satans snabb. Haha! Efter en dryg km fick han nog upp ett spår och försvann i skogen. *pustade ut*

IMG_0688.JPG

Kroppen kändes oväntat tung.
Nog har långpassen varit få, men det kändes flåsigt ifrån början, trots lågt tempo. Värst var det någonstans på mitten då jag var tvungen att ta ett par minuters paus, för att få kroppen att gå ner i varv, innan jag kunde fortsätta.

.
Jag hade i alla fall tillräckligt med krafter att den här gången ta den ”Svåra vägen” uppför berget. Sist fegade jag ju och körde den lättare grusvägen. Visst, det var uppför. 155 meter uppför på knappa halvkilometern. Intensivt! Men häftig natur. Tallskog och vitmossa, nästan lite Värmlandskänsla över det.

IMG_0687.JPG

Dryga 14 km lyckades jag skrapa ihop, men den här dagen får jag vara nöjd med det.
Jag kom på mig själv att tänka: ”Hade jag haft den här dagsformen på tävling, hade jag upplevt Lerum Vildmark all over again. Tur att jag var ute på egen hand och kunde snigla mig fram i eget tempo då…. 😉

14 thoughts on “Holleden – ”by fall”.

  1. Ping: Mitt 2014 Del 2 – Klädsim, arbetsbyte, reportrar och känlsan av att vara sämst! | Rund är också en form!

  2. Låter fantastiskt trots blött. Och jag älskar skogen på hösten… halkan, det ”kala”, färgerna, dofterna… mmm, måste också ge mig ut! 😀

  3. Att dedär små beaglarna är snabba ja. Jag har ju ett antal hemma 😉 Bästaste löpkompisarna, förutom de veckor maken är hemma och jag inte får trötta ut någon av dem, haha.

  4. Som hundrädd (tyvärr..) hade jag inte gillat att det kom en lös hund mitt i skogen och följde mig 1 km!! Var det en jakthund på vift? Ska de inte jaga älgar, inte löpare??

    • Japp, en jakthund med GPS-sändare runt halsen.
      Om inte jägarna avskräcker skogsrundor, kan nog hundarna göra det (för din del). Det springer många lösa jakthundar ute i skogarna så här års. De flesta är dock helt ointresserade av löpare. Min tik var nog orsaken till intresset. 😉

  5. Ha är uppvuxen i Hol och har lekt krig och cyklat bmx i skogarna i över 10 år, men har inte vart där på 10-15 år =) vart i hol är du och springer på bilderna någonstans?

    • Vad kul! 🙂
      Ja, just det. Har inte du kört triathlon i hol dessutom? Eller minns jag fel?
      Hela rundan är ju från kyrkan, bakom crossbanan, över E20 och sedan in i skogen åt ”horla/kärtared”-hållet. Den här gången valde jag dock ut favoritbitarna så jag var mest i krokarna runt Bäsjön, Nolåsen och Skallafluget. Och på ett par ställen som inte finns utsatta med namn (tror jag). 🙂

      • Japp körde horla triathlon men hög feber helt väck va ja och låg på marken i fosterställning en timma efteåt och ångrade vad ja gjorde =) bodde uppe vid hols skola, nybygget hette det då, och härjade i skogarna på den sidan E20..

        men när du befinner dig på andra sidan E20 vid fotbolsplanerna och rör dig mot horla finns det något spår som går in i skogen på höger sida då, mot alingsås hållet? Har tänkt det i flera år att ja ska åka ut till hol och springa i skogarna men liksom inte blivit av än

Kommentera

