Ett av mina favorit-intervallpass!

wpid-img_20140304_192306.jpg

En hatkärlek. Känslan av smått obehaglig ansträngningsgrad och eufori.
Intervallstegar hör till en utav mina favorit-tempopass. Det blir liksom aldrig monotont, utan man fokuserar på förändring, något nytt. Något annat än det man precis körde. Hela tiden. Gårdagens pass blev en stege med progressivt tempo. Dvs ju kortare intervall desto högre tempo.

Under uppvärmningen kände jag: ”Herregud, hur ska jag orka intervaller??”
Men kroppen kan överraska! Och övertala den där lilla rösten i huvudet, som egentligen är lite lat och bekväm. Ju längre in i ”stegen” jag kom desto mer kände jag: ”Det här fixar jag ju!” Bra för självförtroendet! 🙂

* 1000 meter i 6,15-tempo
– 90 sek gåvila
* 800 meter i 5,45-tempo
– 90 sek gåvila
* 600 meter i 5,15-tempo
– 60 sek gåvila
* 400 meter i 4,45-tempo
– 60 sek gåvila
* 200 meter i 4,15-tempo

De två sista, något kortare intervaller var rejält jobbiga.
Jag kände av lätt illemående efter båda, men återhämtade mig ganska fort. Hur som helst. Way outside my comfort-zone..! Det är där magin sker, har jag hört. 🙂

14 thoughts on “Ett av mina favorit-intervallpass!

  1. gillar också stegar 🙂 simpasset vi körde med colting hade vi en trappa med 25 meters intervaller och började med 10, 8, 6, 4, 2 🙂 Mentalt bra att gå neråt! 🙂

  2. Härligt! Underbara intervaller 🙂
    Jag hoppas jag kan börja springa igen, i måndags kom helt plötsligt en ovälkommen sak till mig. Hälsenan krånglar, kändes som den skulle gå av. Hur fasen det nu känns? Aj säger jag bara =( Fy fanken vad obehagligt. Jag visste att jag skulle få skit för att jag tänkte” åh, jäklar vad bra det kändes idag”
    Suckar lite. Säg att det är synd om mig 😉 Kram

  3. Kul upplägg som jag vill testa! Vad har du för hjälpmedel för att hålla reda på alltihop? – om det inte är på löpband, för då är det ju rätt enkelt..

  4. Jag har ju sagt att jag bara ska fokusera på att njutspringa ett tag men jag blir rejält sugen att testa ditt upplägg när jag läser inlägget 🙂
    Lite knepigt utan gps-klocka kanske iof?

    • Jo, utan gps-klocka är det kanske lite svårare..
      Du kanske kan köra på tid (6-5-4-3-2 minuter) och försöka köra mer på känsla. Känslan av att varje intervall går fortare och är jobbigare. Så får du se senare hur snabbt du har sprungit? (I en app ex.vis). 🙂

Kommentera

