Chiapudding.

Troligtvis är jag en av de sista som provar chia-pudding.
Jag var lite skeptisk. Det ser ju ut som grod-ägg…?! Smaken är…tja, alltså inte så mycket alls, om jag ska vara ärlig . Mer  än av de andra ingredienserna, som man smaksätter dem med då såklart (I detta fallet tranbär, havtorn, björnbär och gojibär).

Konsistensen var inte alls så slemmig som jag hade föreställt mig.
Samtidigt hade jag nog trott att när det heter PUDDING ska det vara lite fastare. Det var ju mer ”små-löst”. Nu tog jag 2 msk chiafrön i 2 dl mandelmjölk. Ska man ta mer? Eller mindre på vätskan? (Eller både och?)

Smaksätta med något annat smarrigt?
Ge mig gärna era bästa tips! 🙂

IMG_0772.JPG

14 thoughts on “Chiapudding.

  1. Ping: Mitt 2014 – Del 3 | Rund är också en form!

  2. du är INTE sist, för det är jag… Helt sist för jag visste inte ens att det är det som är ”inne” att äta nu 😉 nyttigt antar jag?

  3. Jag har alltid använt samma märke (Green origins), men jag har hört från de som testat olika att man kan behöva justera förhållande chia/vätska beroende på märke. Naturell chiapudding är jag tveksam till om nån gillar, det smakar ju som sagt inget 🙂 Min favorit är att blanda med mandelmjölk, en klick hasselnötssmör och så i med frysta hallon och in i kylen över natten. Gott att toppa med banan och pumpakärnor när det är dags att äta.

  4. Jag är förvirrad angående mängderna. Brukar ta 2 msk till 2 dl vätska och det brukar bli fast. Sist körde jag risentas chiafrön och då blev det mer som välling…. Så antingen brukar jag inte ta 2 dl vätska (är ju lite allmänt glömsk och förvirrad så jag kan ju ha förväxlat) eller så har risenta en annan sort….

  5. Jag tar 2dl mandelmjölk, 30g chiafrön (vet inte hur mycket det blir i volym), en liten uns vaniljpulver… rör om.. låter stå… rör om igen… låter stå… rör om igen… ställer i kylen över natten. Tycker det lägger sig i klumpar om man inte rör om flera gånger… Hallon på toppen eller andra bär… smaskens… tills jag läste din jämförelse med grodägg! Så får du inte tänka… tror inte man ska tänka alls när man ser/äter chiapudding! Det kan gå åt skogen totalt! 🙂

  6. Jag gör min såhär:
    1 dl mandelmjölk
    2 msk chiafrön
    1 msk raw kakao
    en halv banan (mosar ner)
    Toppar med vad man känner för: kokos, agavesirap, nötter, bär.

  7. Öka mängden frön eller byt vätska! Jag blandar 3 msk chiafrön med 1-1,5 dl kokosmjölk (Santa Maria Extra Creamy) och 1 tsk vaniljpulver (jag vill ha den fast, så fast att jag kan äta med gaffel). Eller som nån skrev, kakao! 1-2-3 msk gör stor skillnad, men jag gissar att det behövs 1 tsk vanliljpulver för att få bort den bittra smaken i kakaon.

    Den är ok efter 3-4 timmar, men jag tycker den blir bäst om den får stå över natten.

  8. Jag testade också alldeles nyligen. Först ett recept med bara mjölk, frön och någon krydda, men det blev lite läskigt i munnen… så min genväg till puddingen var chokladproteinpulver + kakao = jättechokladigt 🙂 🙂 Receptet finns i min blogg om du är testsugen 🙂

    Hoppas du hittar en favorit, för dom är ju rackarns nyttiga dom där fröna 🙂

    • Tack för tips, Åsa. Choklad är sällan fel…! 🙂
      Testade lite vaniljpulver och mango i morgonens variant.
      Aningens bättre. Men jag fortsätter testa mig fram och hoppas på att hitta en sån där KANON-favorit! 🙂

  9. Jag var nog nästsist då eftersom det inte var så länge sedan jag testade. Tycker det är mycket gott! Jag brukar ta 2 msk chiafrön till 1 1/2 dl vätska (mjölk av något slag). Blir bra, tycker jag!
    Super gott med mango till!

  10. Hej! Jag brukar smaksätta min med kanel, kardemumma, vaniljpulver el kakao….kanongott! In i kylen över natten. Jag lägger lite frukt el bär på! Banan är väldigt mättande att ha på.

  11. Om du vill ha den mer puddinglik så ökar du mängden chiafrön (eller minskar vätskan). Har du den i kylskåp över natten? Min brukar bli väldigt mycket fastare över natten än den blir på 10 minuter som det kan stå att man ska vänta på vissa påsar. Men nej, det smakar inte särskilt mycket, men jag gillar det för då kan det smaka så som JAG vill 🙂 Brukar blanda i någon typ av nötmjölk, ha i lite agavesirap (för yes, jag älskar sötsaker) och lite vaniljpulver. Ibland smaksätter jag också passionfruktspulver. Tycker det är en bra frukost på det sättet att man kan fixa i ordning den dagen innan. Perfekt för mig som på något sätt brukar bli utan tid på morgnarna…

Kommentera

